FRIVILLIG AVSKALNING


Minns inte riktigt när jag insåg att det här med att begränsa sig är en slags "styrka". 
Att välja bort istället för att välja till. 
Märker bara att jag ofta verkstäder detta i mångt och mycket av det jag gör, köper
eller väljer att ha. Jag tilltalas av tanken om minimalism, men min smak är inte fullt så
avskalad som då man får en bild av minimalism framför sig, men jag skalar av
rätt friskt utan att bli så där "asketisk med raka-linjer" i vardagen. 

Jag kanske borde kalla det frivillig avskalning? 

För mig tror jag att det började med kläder faktiskt. Är ju inte speciellt road av mode,
men helt immun är väl inte jag heller. Men över tid har det nu förädlats en färgskala i
min garderob som är  m y c k e t  avskalad. Har faktiskt bara kläder i färger som jag gillar. 
Och de färgerna är svart, grått, grönt, beige, vitt, naturvitt, brunt/orange och lite puder-/ gammelrosa. 

Och när jag kollar så är det de samma färgerna jag har i min inredning. 
Här hemma lite mer vinrött, och på stugan mer grönt och brunt. 

Denna avskalning har hänt egentligen utan att jag tänkt på det "i färger" utan mer att jag 
gjort mig av med saker, grejer, kläder jag inte längre trivs med och på det sättet har
min "färgskala" utkristalliserats och allt onödigt rensats bort. 

Så även om hemmet definitivt inte är minimalistiskt på något sätt så känns det ändå
städat och rensat för att färgskalan är så enkel. Och att välja bort är väldigt befriande. 
Nu har ju jag valt en dov naturfärgskala helt bara av den orsaken att jag gillat de färgerna 
sedan jag var barn. Gillar man färgerna gul-knallblå-cerise så är det ju samma sak. 
Ta bort allt det man inte gillar! 

Eller om man gillar allt - så kan man ju ha det kvar - förstås! 
Det är också ett val. Men i mitt liv och min vardag skulle jag uppleva
det stökigt och inte ge den rofylldhet som jag vill uppleva i min omgivning.
Här tror jag också det här med om man är introvert eller extrovert spelar in. 
Introverta trivs oftare med en mer avskalad, sober färgskala medan 
extroverta gärna tar i med den mer färgsprakande färgpenseln...*)

Och där - efter en galet lång åsnebrygga - kommer jag till det här med att 
välja tema för sommarblommorna. 

Nu låter det ju lite överdrivet, kan man tycka. Man tar lite blommor här, 
och så lite från torget, och det man fått av svärmor och ja...om man trivs med 
denna kakafoni av färger och sorter och stilar så är det ju rätt. 
Men om man inte tycker att det är så där fasligt snyggt så tänker jag att 
tänka i temafärger inte är så tokigt. Och sommarblommor - det är väl få saker som
är så förgängliga men ändå så synliga den tid de är -som just sommarblommor. 

Har själv haft några år nu ett ganska mörkt tema på mina växter. 
Det har varit svarta penséer, mörka bladväxter. 

Och jag vill gärna att mina sommarblommor också skall passa in då sommaren
går mot höst med de nyanser som då dyker upp i naturen. 

Så i år kommer jag att ha färgtema rosa/laxrosa/blekorange

Rosa för att jag tycker om det, och för att det är så fint till alla
de mörkbladiga mångåriga växterna jag har i trädgården. 

Laxrosa för att det är en färg som spänner över en ganska stor
båge, från blekrosa till nästan orange. 

Och där tar blekorange över och välkomnar soliga sommardagar
likaväl som sensommarens dova mustighet. 

Men när jag avskalar så här så behöver jag inte heller i vår ta ställning till 
de blå blommorna, eller de röda, eller de knallgula, eller de röda. 
(Eller jo, jag kanske behöver lite vinrött för att få lite djup i färgskalan, men
det är å andra sidan mycket sådant jag har i de perenna växterna). 

Så här tänker jag om frivillig avskalning. 
Less is more. 

*) Lyssnar på den bedårande podden rödavitarosen, med Victoria Skoglund från Zetas och
Jenny Strömstedt, journalist och programledare på svensk tv. Och i avsnittet där de smått
"kom ihop sig" om hur man definierar begreppet "tivoli" i blomsammanhang kom jag att 
tänka på att Victoria nog tänker mer som en introvert 
medan Jenny är mer åt det extroverta hållet. 
Och så kan det vara att är man mer lagt åt det introverta hållet 
så är "less is more" just det man tycker är lagom. 
Medan en extrovert själ behöver lite mer för att det skall vara ja, lagom. 

*  * *

Och ännu. Gällande kläderna. 
Numera tar det mig noll tid att välja kläder på morgonen.
För med en så avskalad färgskala så kan jag välja kläder med
ögonen stängda och det blir ändå hyfsat bra! 
Och det är fasligt skönt! 








 






Inga kommentarer: