VINTERSÅDD


 Nu är det inte så att jag skulle ha speciellt mycket att så och odla, men lite skoj
är det ju ändå att pyssla på med det. 
Förra vinter vintersådde jag för första gången, och det var en såpass lyckad
erfarenhet att jag tänkte testa på det i år igen. 
Så här i januari när det egentligen ännu är vaaaaansinnigt långt till vår och såtider så där
i stort så kan längtan bli smått olidlig. 
Och då kommer vintersådden in som en räddare i nöden. 

I fjol sådde jag sallad, några kålsorter, persilja och nåt till som jag nu redan glömt
vad det var. Och det funkade som sagt finfint - med minimalt arbete. 

Vad jag gjorde var att jag tog en sådan där genomskinlig plastlåda med lock och borrade några 
hål i övre delen av själva lådan (inte locket). Nu har jag ju min "växthuslåda" på balkongen under tak, 
så kunde säkert ha luftningshålen i locket också, men tänkte att om jag någon gång vill 
testa detta utan skyddande tak så finns det en risk att det regnar in och hela sådden blir för blöt. 

Burkarna jag sår i är plastburkar som det varit tomat, vindruvor eller annan frukt i och 
som har färdigt små hål i botten. Fyller med såjord, på med fröna och så 
toppar jag med vermikulit. Det går nog bra utan också, skulle jag tro. Har sått utan
vermikulit i tiotals år, men nu råkar jag ha en stoooor påse som jag i misstag klickat hem
för x-antal år sedan. Skulle väl köpa en liten påse, men klickade fel och ja...nu har 
jag vermikulit så länge jag lever med den något anspråkslösa volym jag
har på mina odlingar. Men ja...alltså, på med lite vermikulit - om man har. 

Och så tar man lite snö och "klickar på" Den lilla lådan in i den stora
och så locket på den stora och så är det bara att vänta. 
Nu har man liksom efterliknat naturen därute men med den skillnaden
att man kan lätt flytta plantorna sedan till sin tilltänkta växtplats. 
Och man slipper fjäska för de där små plantorna där på fönsterbrädet som
är lite för varmt, lite för mörkt, stundom är jorden lite för torr eller lite för våt. 
Jag är inte så bra på det där med att fjäska...heh. 

Först ut i år var kronärtskockan. Den tar ju lång tid på sig att växa till sig, 
och ändå kan det vara att den, på dessa breddgrader, inte riktigt hinner gå i blom,
så det alls blir några kronärtskockor att doppa i smält smör. 
Så jag tänkte testa med vintersådd för dessa. Vi får se vad det blir helt enkelt. 

Nu skall jag ta fredagskväll och slänga fötterna upp i soffan, tända ljus
och bara njuta. Har haft en vecka med mer att göra än känns helt okej, 
så veckoslutet tas emot med glädje! 
Gubben är och träffar sitt "gubb-gäng" så har helt en singelqvist-kväll. 
Hade köpt en fryspizza åt mig av ett nytt märke som såg hyfsat god ut. 
Glömde dessvärre den framme ett par timmar...och så när jag äntligen kom 
åt att sätta den i ugnen så blev det...äh, jag vill inte ens tänka på det - bara
rena rama pannkakan. Så jag ringde efter en pizza från den lokala
pizzerian här i byn. Så NU är det så fredag det kan bli! 




Inga kommentarer: