STILLA ADVENT




Ja, jag vet - den var redan, men jag hänger nu lite efter i min uppdatering här på bloggen
för att det är mycket annat just nu som lite pockar på uppmärksamhet. 
Jobb och sådant där annat viktigt som har med livet att göra. 
Och naturligtvis. Bloggen är ju också livet - så envist som jag håller fast vid den har 
den sannerligen blivit en del av mitt liv. 
Men den är inte enbart det,  den är också min egna stund då jag kan njuta av att få sätta 
mig ner och skriva ner lite tankar och funderingar, minnen och ögonblick. 

För varje år känner jag att det är läge att dra lite ner på dessa jul-måsten. 
Men utan att ändå tulla på stämningen. För den vill jag ju ha kvar. 
Men inte stressen, inte hetsen. 

Få se hur jag lyckas med det i år? 

Naturen har redan ett tag vilat i vintern. 
Och jag älskar att ta mig till det lugn som råder därute. 

Skogen har stillnat, den låga solen strålar nåt knappt marken, lyser
bara in genom stammarna sitt milda decemberljus. 
På håll hörs domherrarnas väna lilla pip medan ekorrarna envetet 
kilar runt samlande in de sista matskatterna innan snön döljer allt. 

Växthuset nås knappt av det bleka ljuset. Där står allt stilla och bara väntar. 

Jag går in och rör ihop min julsill. Min enkla goda julsill. 
Sill, lök, crème fraiche - inget mer. 

I helgen skall jag planera julmiddagen. Den enkla. 


2 kommentarer:

Åke sa...

Så fint skrivet och så vackra bilder. Skruva ned för mig går nog inte... en 5 åring dyker upp på söndag så det kan bli hockey med puck och klubba ute i det blå rummet, isen håller nog inte riktig än på havet... Jag ska platta ihop en plätt snö med traktorn och hoppas det blir minusgrader snart.

www.nacka144.se

Maggi sa...

Åke, det låter som en härlig jul :)! Och det är ju ändå ungar som ger julen det där extra tindret. Håller tummarna för lite mer snö, det gör vi nog alla.