FIRA IN DET NYA





Vet ni hur ett riktigt, RIKTIGT vuxet nyårsfirande går till? 

Näh, gissade väl det! Man packar sig in i en bil, också hunden. 
Hemmet och huset överlåter man till en yster skara ungdomar som vill ha någonstans 
att på sitt sätt ta emot det nya året och nya årtiondet. 

Så tar man en liten skogspromenad, rör ihop en smarrig gryta på sjökräk
och delar en flaska bubbel med någon. Njuter brasa och lyssnar på stormen som brusar utanför. 
I takt med att brasan falnar och bubblorna minskar drar sig 
den ena hälften av det uppsluppna sällskapet till sängs en dryg timme innan tolvslaget.  
Han kämpade ändå hårt med att vara vaken så länge. 

Vid något skede hörs en vilsen nyårsraket smälla på håll. 
Från sängen hörs ett sömnigt: 

. - Vem kommer på idén att skjuta raketer mitt ute i skogen? 
Här är ju ingen! 

Ler för mig själv. Nej, här är ingen. Några dammiga skogstroll 
som flytt till stugan bara. 
Och möjligen någon annan också. Som gillar nyårsraketer. Någonstans. 
Men efter några smällar tystnar skogen igen. 

Till all tur har jag en hund som inte kunde bry sig mindre
ifall det smäller raketer eller något annat, men vet ju hur jobbigt det kan vara med 
sådana djur som genomlider nyårs-smällarna i full panik.

Det är en kvart kvar till det nya året. Jag är ju ändå ett fasligt häftigt partyanimal 
som minsann skall kämpa mig fram till tolvslaget. 
Snart där......puh! 

Sedan skall jag krypa ner bredvid gubben vars andhämtning, 
hör jag ner till soffan där jag sitter och skriver, 
redan blivit tung och så där mysigt sovig. 

Strax är ett nytt år här! 

Inga kommentarer: