LUXIG TRETTONDAG





Varje vinter, så här i trettondagstider så bjuder Helsingfors stad möjligheten för konstnärer att 
göra konstverk av olika sorters ljus. Vi hoppade också i bilen, åkte in till centrum och gick
denna några kilometer långa rutten längs vilken LUX-konstverken var utspridda. 

Hmmm...säger jag. 
Det var massor, mängder och ännu mer människor i farten. Som ett 
lämmeltåg gick alla fram. Till endel av konstverken blev det kö, alltså
en kö som stod still. Men även i övrigt kändes det som att gå hela turen i en långsamt
ringlande kö. Man kunde inte ta ett normalt steg, för då steg man garanterad någon
på hälen. Och det är som känt inte skönt för någon, så det 
gällde att undvika det. 

Konstverken då? Njaaaah....nu låter jag tråkig, men det var
absolut inget som föll mig i smaken. Med undantag av ugglan 
som det finns en bild på här ovan, den var ju fin! 

Men det övriga? I Kaisaniemiparken hade man hängt mängder med
ihoptotade ljuslyktor som i ärlighetens namn såg ut som om 
jag hade städat i skrubbar och garage - överlämnad rubbet
till en dagisgrupp som sedan pysslade på.

Ledsen men konst...njah...?

Fann mig istället rikta min kamera mot stadens "vanliga" ljus
i vinternatten. Det var finare - i mitt tycke. 

"Ljusshowen" i form av strålkastare mot himlen var lugnt sagt
sparsmakade - knappt så man såg eller reagerade på dem. 

Ja, ja....var det jag som skulle inleda det nya året med att vara 
mer positiv och berömma mer? 

Men vädret var fint. Och ugglan! 

Edit:

Nu måste jag ju erkänna att jag skriver mot bättre vetande
och när jag (i efterskott) läser på lite så blir jag informerad
om att konstverket med de olika lyktorna faktiskt är gjorda av barn.
(Och förmodligen av material som samlats ihop från föräldrars 
skrubbar och garage...*fniss*). 
Så egentligen
visade jag här bara min egen okunskap 
om saker jag skriver om.

Men det kanske var roligt att tillverka lyktorna? 
Vad vet jag? 





Inga kommentarer: