SISTA AUGUSTI

- 31 AUGUSTI 2019 -




Kanske har jag nämnt det, men den här sommaren har rusat iväg, tycker jag. 
Precis just var det ju påsk och nu traskar jag runt i skogen och plockar svamp allt vad
jag hinner. Ikväll blir det en småskalig kräftskiva och innan det skall jag försöka
hinna plocka bort att tusen älgflugor - de som alltså inte lossnade i duschen...

Skulle förmodligen älska skogen en varm sensommardag än mer om det inte var för de
där otrevliga krypen som iglar sig fast på en...yäk.

Men lite svamp blev det på korgbotten ändå. 

Vi har ju haft det relativt torrt här i skärgården så i alla fall i min skog kan jag glömma
det där med kantareller i år, men soppar verkar det finnas.
Skogen är ingen typisk sopp-skog, egentligen ingen bra svampskog alls, 
men det oaktat så kom jag hem med en liten samling av olika soppar. 

*

På bilden längst ner finns min "halloween-svamp" tegelsopp.
Många kanske inte plockar soppar som "blånar" som min mamma
kallade det, det vill säga de blir mörka när man skär i dem, 
och nästan svarta när man steker dem. 
Är ju ingen stor vän av halloween med all tingeltangel i orange/svart som tutas ut 
men så långt kan jag sträcka mig att jag tänker bjuda på en orange-svart-svampsås
till pastan när det är dags och lämnar all annan till den helgen kopplad
orange-svart-(plast)rekvisita o-köpt. Men det är tid dit. 
Idag är det venetiansk afton, villa-avslut och som sagt för
min del också kräftskiva. Nam! 

Sista augusti idag hörni. I morgon är det officiellt höst. 

*

Tegelsoppen hör till släktet strävsoppar. De är ofta lite mer fasta i köttet 
än andra soppar. Tegelsoppen blir alltså grå till nästan svart när man tillreder den.
Strävsoppar kräver lite längre tillredningstid än tex Karl Johan och smörsopp.
Tillred strävsoppar gärna i 15-20 minuter - därför rensar jag de
separat från de andra och steker upp dem skilt. 




Inga kommentarer: