KISS MY TURKU

- 2 AUGUSTI 2019 - 








Av alla städer i Finland ligger av någon märklig orsak Åbo mig varmt om hjärtat.

Jag har aldrig bott där, jag har inte släkt där, och jag har inte ens studerat där. 
Och trots det är det något i den staden som lockar. 

I går hade jag nöjet att hänga på stan en dag med lillungen min. Han bor ju där
ännu ett tag, så det gäller att passa på! Med andra ord slog jag två om inte tre 
flugor på samma smäll. Kanske till och med fyra? 

Jag menar - vad kan vara bättre än en sommardag på stan med grabben sin?
Sedan råkade sig inte bättre att ett nytt projekt som jag skall hugga mina tänder i 
också har sin koppling till Åbo och det blir liksom winwin heeeela vägen. 

Vi hann med lite skönt avslappat turistande i staden också. 

Men det tar vi i andra inlägg. 
Nu skall jag krypa ner i min snarklåda och ge mig själv en skön natts sömn. 

*

De där två hundarna i sista bilden har ju en "djupare mening" än bara två porslinshundar i fönstret.
Satt de i fönstret vända in mot rummet, då var mannen i huset hemma men
var de, som på bilden här vända med nosarna ut mot gatan var mannen ofta ute till sjöss. 
Då kunde kvinnan på detta sätt signalera att ja...mannen inte var hemma. 
Vad nu sen detta kunde leda till? 
Frivilligt eller inte alla gånger så villigt?

Kanske gick det hett till i stugorna?
Tur var väl att brandkåren på den tiden hade "moppar" att
släcka de bränder som uppkommit av andra orsaker än lovlig eller
inte alltid så lovlig kärlek och älskog i de mörka torpen. 

Min gubbe, han skall ut på vift han också och ledsaga ett gäng amerikaner
vars anfädrar i tiderna emigrerade från Finland till Amerika. De är nu här
för att bekanta sig med sina rötter. Ju äldre jag blir (ja, det händer, konstigt nog) 
desto mer intresserad blir jag av turista i eget land och längtan långt bort avtar. 

Min hund i fönstret, den är lyckligtvis inte av porslin utan i allra högsta grad levande.
Medan gubben är på roadtrip med sina amerikaner har jag också semester
och skall roadtrippa på egen hand i närområdet. 

I september är det sedan min tur att dra iväg på lite längre tur. 





Inga kommentarer: