KOKBOKEN MED STORT K

- 22 AUGUSTI 2019 _



Under årens lopp har jag rensat i högen av utrivna recept, nerkladdade handskrivna 
lappar (några finns kvar) och kokböcker. Jag har haft kokböcker till förbannelse.
Det och trädgårdsböcker. 
Nu är det länge sedan jag köpt en kokbok. Har kvar mina tre (!) trotjänare och
så finns ju internätet - right? 


Först hörde jag en recension, sedan läste jag en annan om den här boken och den 
lovprisades så till den grad att jag kunde inte låta bli att...ladda ner den. 

Och jag säger bara - funderar du på att kanske börja äta mer vegetariskt, känner du att 
den där vardagsmatlagningen suger och känns bara skittrist, och skall du bara köpa EN
kokbok i höst. Då är det här Den Boken, Kokboken med stort K du skall köpa

Jaha, jaha...vad är nu så extra med den då? 
Det utkommer väl tretton kokböcker i dussinet varje dag, året runt, tänker du.

Men si, den här kokboken är 
g e n i a l i s k! 

Jag har (haft) mängder av kokböcker med de mest fantastiska recept, men så 
har jag en eller högst två gånger lagat den där uuuunderbara maträtten som skulle ha
femton lite speciella kryddor som jag köpt, för det står så i receptet, och 
aldrig använt efter det...Känns det igen? 

Det geniala med den här boken är att man gör ett, jag vill inte kalla det storkok i sin traditionella
bemärkelse utan mer som ett storkok av baser till de maträtter vi skall tillreda de följande dagarna. 
På så sätt blir det inte allt som om man äter samma sak - för man gör så olika saker av basen.

Jag har väl stundvis kastat mig riktigt husmoderlig ibland och storkockat på söndag en jättegryta 
eller en megasoppa - men senast på tisdag börjar det kännas lite tjatigt med samma mat.
Även om det är enkelt - så är det också urtråkigt. 

Den här boken bygger på att man lagar grunder, som i restaurangkök typ,
och så förädlas de till olika rätter som tar en halv timme att tillreda.
Och det bästa - de jag lagat hittills har varit gudomligt goda! 

Den här veckan började jag med att laga en jättekastrull med tomatsås. Bara att skala 
och skiva 12 vitlöksklyftor, liksom. Ingen liten sats. Och av det blev det
kanske den genom tiderna godaste pastasås! Och en urgod Melanzane alla parmigiana. 
Det är den på bilden överst. Och gratinerade avokadon och indisk paneer med tikka masala
som är så god att jag inte är säker om jag inte svalde tungan i samma veva! 

Och så kanske det bästa. Eller nej, här är allt bäst. Men en smart sak till
med boken. Längst bak finns färdiga inköpslistor till veckans stor-bas-kok. 
Men dessutom står där i listan vad man behöver annat men som man kanske har 
hemma i sina skafferier och skåp. Bara att snabbt checka upp utan att behöva lusläsa
recepten. Och så kan samtliga recept enkelt göras veganska - det tipsas också om
hur det går till. Nämen fatta - hur smart är inte den här boken?

Läser att Ylva Bergqvist som är kock, skribent och ekonom - men jag tror baske mig 
att det bor en liten ingenjör i henne också - på det bästa av sätt. 
Gillar sättet hon tänkt till.
(Annars kan jag tycka att ingenjörer är lite...omständiga, men det är en annan historia.)

Men ifall det inte blivit klart.
Det här är kanske bästa kokboken ever! 

Ps. Följer jag hennes recept så har jag vardagsmatsidéerna fixade för
ett kvartal framöver. 

Bara det, liksom.







Inga kommentarer: