TREDJE ADVENT...


Det var egentligen medan jag skrev gårdagens inlägg som jag kom att tänka
på hur mycket man egentligen ändrar sig över tid och då kom ihåg en 
blogglista, eller vad man kan kalla det, som jag snubblade på tidigare i höstas.

Jag sparade den, glömde faktiskt helt bort den, men tänkte att den kunde ju vara
lite rolig att köra här och nu. 
Tänkte på hur annorlunda mina svar skulle ha varit för tio, eller tjugo år sedan.
Men nu är nu och listan kommer här:

NÄR GRÄT DU SENAST OCH VARFÖR?

Helt fånigt att jag numera blir så rörd över saker som kanske
kan vara lite banala. Främst för att jag aldrig varit en sådan där som inte så 
enkelt "tar till tårarna". Attans hormoner...;)
Men alltså: 
Jag grät när jag såg Frälsningsarméns julinsamlingsvideo. 
För den är så rörande vacker! 

Och så snyftade jag nog till när lillungen nämnde hur en av hans klienter
på jobbet där han gör sin civiltjänst sagt att hen ber för honom varje 
kväll för att han verkar vara så rar och snäll. 

Av sorg eller ilska har jag inte gråtit på länge. 
Tur det! 

TRE SAKER DU AVSKYR

Tidiga morgnar
Att diska för hand
För stark belysning hemma
(det sista leder nästan varje höst och vinter till skilsmässa.2.)

HUR VAR DU I SKOLAN

Det här är just en sådan fråga som får mig att inse att jag 
är alldeles för gammal för dessa blogglistor, hahahahah! 
För vem bryr sig, och allra minst jag, hur jag var i skolan?
Det är ju en miljon år sedan. Fast bara det faktum att det var en 
miljon år sedan är lite överraskande för mig också. 
Men... krhhmm... till frågan.

En snäll och hyfsat bra medelmåtta skulle jag tro. 
Med skinn på näsan, rätt svag auktoritetstro men en stark tro på rättvisa. 

VAD BLIR DU STRESSAD AV

Numera allt mindre, vilket som fd utmattad nästan är ett livsvillkor.
Åtminstone ett livskvalitetsvillkor. 

Men jag kan känna en egen inre stress av att behöva utföra uppgifter som känns onödiga.
Eller kanske det är mer en frustration? 
Jag blir stressad om jag inte har kontroll och vet och kan,
eller ges tid att sätta mig in i det jag inte vet och kan,
så jag kan återfå någon slags kontroll.  


TRE SAKER SOM DU ÄLSKAR

Bara tre? 

Utöver det uppenbara som familj, vänner, djuren? 

Ljus, stearinljus. Bränner kopiösa mängder varje år. 
Kommer någon nu och säger att stearinljus är en galet belastande grej
för den globala uppvärmningen så blir jag riktigt angstig! 

Skogen. Stugan. Havet
Längtar mig nästan sönder dit ständigt då jag inte är där.

Och sist.
Estetik.
Jag skulle ha svårt att föreställa mig att jag skulle sluta bry mig 
om det estetiska i min närmaste omgivning. 
Jag behöver få ha det vackert omkring mig. För mig vackert. 


HUR TROR DU ATT ANDRA UPPFATTAR DIG

Ja, här tror jag att jag ändrat mig mest. 
Tidigare var jag nog mer utåtriktad, rolig, underhållande och social, 
även om jag alltid behövt ladda upp mig i ensamhet. 
Numera är jag mer tystlåten och dämpad. 
Någon skulle säkert tycka jag har blivit lite tråkig? 

Samtidigt betyder det ju allt mindre vad andra tycker...;)

HUR UPPFATTAR DU DIG SJÄLV

Jo, lite samma faktiskt som ovan. 
Om jag blivit tråkigare och inte är lika "sprallig" som 
jag kanske varit tidigare upplever jag själv mest som vilsamt.
För mig absolut, kanske för omgivningen också? 


EN SITUATION SOM DU TYCKER ÄR JOBBIG/PINSAM

När människor själva inte förstår att de är pinsamma och 
bara fortsätter och inte ser att alla i omgivningen bara himlar 
med ögonen, vänder bort och med hela sitt kropps-språk skriker ut:
Snälla, sluuuuuta! 
Och när det här upprepas igen nästa dag, nästa vecka. Återigen.
Gaaah!!! 

På finska finns ett så bra ord:
*myötähäpeä*
(liksom *medskamkänsla*) 

För övrigt har jag blivit rätt bra på att rycka på axlarna och tänka:
Vem bryr sig om hundra år?


VAD SKRATTADE DU SENAST ÅT

Faktiskt åt en julkalender på nätet för ett par minuter sen.
Är hyfsat lättroad...;)

NÅGOT DU FUNDERAT MYCKET ÖVER

Har redan ett bra tag funderat på det här med konsumtion,
vårt västerländska överflöd, klimatet...det där samma som de flesta
människor som tänker funderar på. 

Och på att jag borde gå ner i vikt. 
Fast det är riktigt tråkiga tankar det...

TRE SAKER DU ÄR RÄDD FÖR

Vi skippar det uppenbara igen som att någon av de mina
skall bli allvarligt sjuka eller dö, att världen går under, 
och att mina pepparkakor bränns vid i morgon.

Utöver ovannämnda är jag faktiskt rädd för höjder. Inte så där rädd som rädd, 
utan jag har bara ett så in i vassen krasst balanssinne så jag får
yrsel bara jag skall gå i en lite brantare trappa! 
Så det är mer som en begränsning än en rädsla. 
Löjligt frustrerande att släpa på sådant i vardagen. 

Men sen....vad är jag rädd för? 
Inte vet jag? 

Kanske skall jag ändå ta till det uppenbara:
Att något illa skulle hända mina barn. 

ETT YRKE DU TROR ATT DU SKULLE VARA DÅLIG PÅ

Hahaha, jag skulle vara rätt så eländig i en massa yrken kan jag tänka mig. 
Här skulle jag säkert svarat annorlunda för 5, 10 och 15 år sedan. 
Men numera skulle jag nog inte vara så himla sugen på att resa i 
jobbet hela tiden. Och inte skulle jag vara speciellt bra på att leda
något pryl-försäljningsteam heller. Dels för att jag tror att vi behöver dra ner
på vår konsumtion - inte öka på den. 

SLUTLIGEN: ETT YRKE DU TROR ATT DU SKULLE VARA BRA PÅ

Brukar säga att jag helst av allt skulle vilja vara författare. 
Det lilla problemet är bara att jag inte har en aning om vad jag skulle 
skriva om som skulle ge ost på mackan...

...ett litet dilemma där, med andra ord. 

Sen tror jag också jag skulle vara en bra (håll i er!) präst! 
Det lilla problemet här är ju att jag inte är religiös...

...ett till litet dilemma, om man uttrycker det så.

*

Testa på att svara på frågorna. 
Perfekt att ta till under mellandagarna där mellan skinka och lutfisk
eller mellan pepparkaka och pralinerna. 



Inga kommentarer: