nature photography garden food home inreding trädgård natur skärgård mat yoga

BLICKA FRAMÅT...


Precis, det är den tiden på året då man summerar det som varit och sätter 
kanske en extra liten tanke på det som komma skall.

Håller jag på med nyårslöften? Nja, inte specifikt det, men visst är det
en lämplig tid att ta en funderare om hur man vill ha det.

Läste en bra artikel om hur viktigt det är att faktiskt sätta
målsättningar åt sig själv. Många, som jag, reser lite ragg för
i dagens arbetsliv känns ibland som en enda stor målsättning,
och man vill ogärna släpa in målsättningar i sina privata liv. 

Samtidigt ger man nyårslöften - och de är också en sorts målsättningar.

Problemet med nyårslöften är att de ofta blir för stora och diffusa.
Vem känner inte till de där: "Jag skall börja motionera", "Banta", 
"Läsa mer", "Vara mer med barnen", "Lära mig ett språk", "Bli mer klimatsmart"...



Men det blir alldeles, alldeles för luddigt i kanterna, man vet inte riktigt vilka
konkreta grejer man skall ta itu med så jag tror att för att lyckas behöver
man smula ner de där stora nyårslöften till mindre målsättningar och då plötsligt blir det 
inte alls lika knepigt att uppnå dem. 

En ny rutin till exempel. Jag tror vi alla känner lite igen oss i det där
med att börja motionera mer. Eller många av oss gör det...

Man vill alldeles för mycket för snabbt för man vill fort komma till
den där sinnebilden man har om sitt aktiva jag. Men risken finns att man 
tröttnar rätt fort. Istället borde man lägga lägre målsättningar, som man verkligen vet
att man kan uppnå och på det sättet få sin "belöning" och då kan man ju
fundera på att hissa upp målsättningarna lite grann. 
Istället för att försöka pressa in gym och löppass och annat nyttigt 
i sin vecka (om man inte haft det från tidigare, vill säga) allt på samma gång 
vilket brukar sluta i alldeles för sjuka muskler och frustration. 
Men att ta in en grej, kanske en eller två gånger i veckan, 
och sedan när man börjar längta efter mer - öka då på dosen. 
Målsättningen uppnådd - belöningskänsla - motivation till mer.

Inte heller tror jag på att det fungerar om man lägger målet långt fram i tiden.
Inte i stil med "jag skall gå ner tio kilo innan sommaren" utan hellre "jag skall gå
ner två kilo i januari". Två kilo är fasingen så mycket enklare att skaka av
sig än tio. Två kilo i januari ger motivation till två kilo i februari och
tadaaa...det är maj och vågen visar -10 kg sedan årsskiftet.
(Så i teorin i alla fall, hahahaa, men ni fattar?) 

*

I synnerhet de grejer man gör för sig själv, kräver nog utsatta mål för att bli gjorda.
Eller jag är sådan. Jag håller hårt på de målsättningar jag har på jobbet,
på de jobb jag gör för andra, tidtabeller, deadlines allt sådant.
Sedan är jag en jäkel på att slarva med hemma-yogan, den där timmes
promenaden alla morgnar de dagar då jag jobbar hemifrån. 
Där måste jag sätta målsättningar. Konkreta sådana. 

Många skriver in det i sina kalendrar, jag har varit lite dålig på det.
Kanske jag borde? För att ytterligare knipsa ner dem till mindre bitar.

Ja,ja...små insikter sista söndagen anno 2018. 

Gott Nytt År! 




Inga kommentarer: