RENSA MERA I NOVEMBER...




Nu har jag äntligen tagit tag i projektet att rensa ut här hemma.
Någonstans läste jag om projektet att dag 1 rensa ut en sak, dag två två saker osv osv...

Det blir 564 saker på en månad. Eller ja, det beror 

Jag påbörjade redan tidigare i somras en lite liknande grej, men den rann sedan
ut i (sommar)sanden då jag märkte att jag var mycket borta, på resa och på stugan.
Att samla ihop 564 saker som man kan avstå ifrån i sitt hem kräver nog trots allt
att man är där. Nu och då i alla fall.

På det sättet är november en bra månad. Nu är jag hemma. 
I alla fall mest hela tiden.

Det här påbörjade rensa-ut-projektet får ta den tid det tar och 
framför allt väcka de frågeställningar och funderingar kring ämnet som 
jag redan nu känner är på väg att utvecklas inom mig.

Är detta bara en trend, eller ligger det en djupare medvetenhet bakom
mångas längtan att rensa upp i röran.

Och det behöver inte ens vara en röra man har därhemma, man
kan ändå längta efter mindre. 

Igår satte jag en halvtimme på att gå igenom några köksskåp.
Samlade ihop 56 grejer som nu får hitta ett nytt liv utanför mitt hem.

Jag påbörjade ju detta redan tidigare i år, resultatet av den utrensningen 
var en korg med andra köksgrejer;



I morgon kanske jag tar itu med min garderob. 
56 utrensade grejer må kännas som om jag var en bit på väg.
Trots allt är det bara runt 10 % av det som "skall" ut
om utmaningen genomförs.

Samtidigt känner jag en märklig "skam" för att jag har det så här.
Att jag vill rensa ut, inte för att dessa saker inte skulle rymmas i mina 
skåp och skrymslen, det är inte mitt problem, men för att jag 
har samlat på mig så mycket tjafs. 

Däremot, är det sedan bra eller inte, så gillar jag det mesta jag har i 
mina skåp. Redan då boken Rensa i röran med Feng Shui av Karen Kingston kom
ut 2000 så har jag vägrat ta in i hemmet något jag inte gillade.
Som inte var praktiskt eller som kunde försvara sitt varande genom 
att föremålet, tinget, tillför om inget annat så skönhet.

Så på det planet kommer man inte att hitta efter mig kartonger med
"Repstumpar för korta för att användas" 
som jag läste om i en artikel om just det här med att kunna rensa ut.

Jag skrattade hög när jag läste artikeln. Så illa däran är ändå inte jag.

Trots allt är det ju öndå fråga om en balansgång och att hitta sin egen punkt av 
vad som är lämpligt och passligt.

Någon tycker säkert att jag, även efter utrensning, har för mycket grejer,
medan andra redan nu kan tycka att jag har för lite...

Själv känner jag att jag gott kan rensa ut en hel del än.



Inga kommentarer: