FÅGLAR SMÅ...




En av de (få) glädjeämnen då det lutar mot vinter är för min del
onekligen det här med att mata småfåglarna.
Dessa små varelser på några fjuttiga gram som skall klara av 
samma vinter som jag - fast jag har då ändå både hus
och el-och vedvärmning, dunrockar och varma boots.

Och mat i skafferiet - och mer i butiken, bara ett stenkast ifrån.

Men de här små.
Jag, precis som många andra, vill så gärna hjälpa till för att de skall 
få det så drägligt som möjligt i vinter! 

Jag har precis beställt hem 100 kg (!) solrosfrön
och nötter och så något nytt för i år:

Mjölmask.





Det väckte både intresse och förtjusning!

Egentligen är det ju inte en mask alls, utan mjölbaggens larver.
Mjölbaggen är en riktigt ovälkommen gäst hos oss människor. 
Minns faktiskt att då jag var barn
så hade vi fått ett parti mjöl någonstansifrån som visade sig innehålla
mjölbaggar och det blev en jakt utan like i vårt hus!
Allt mjöl, havregryn, bröd, ja det mesta slängdes och alla skåp dammsögs
med kopiös nogrannhet. 

Vi klarade oss nog med bara förskräckelsen, men minns hur en granne hade
blivit tvungen att inkalla Stora Artilleriet i form av ohyrasanering av hela köket. 

Så med den bakgrunden förstår man att jag känt mig liiiite ifrågasättande till 
det här med mjölmask som föda...

Nå, de här mjölmaskarna (alltså mjölbaggens larver) är absolut och totalt 
ofarliga. De är nämligen mycket döda och mycket torra! 

Däremot är de en ypperlig källa för vitaminer och 
proteiner för fåglarna, vilket de också behöver utöver
fettet i nötter, solrosfrön och talg som serveras dem under vintern.


Idag bjöd jag bara på en lite smakbit av dessa delikata mjölmaskar.

Under vintern kommer jag att blanda ut dessa torkade larver med annan föda.
Huvudfödan kommer ändå att vara solrosfrö, nötter och havre.

*

Sedan är det ju bara att inse att det är en tidsfråga innan dessa larver kommer
att krypa inte bara in i vårt skafferi, där har de ju funnits till och ifrån ett bra tag, 
men in på våra middagstallrikar i form av smarrig gourmet! 

Än så länge bjuder jag hellre småfåglarna på denna 
delikatess och håller mig själv till...annan föda.









Inga kommentarer: