PRECIS INNAN SNÖN...



Hade ledig måndag idag och passade på att få sådant fixat här hemma som har 
blivit lite på hälft på grund av tidsbrist.

Bland annat målade jag en vägg vid vårt matbord. Otroligt nog har jag stört mig på att den var 
vit, jag gillar ju vitt så där i allmänhet, men just där bakom den inbyggda soffan har jag 
känt att det behövs något med mer färg. 

Tycker att det är svårt att hitta de där riktigt fina, i mitt tycke fina, sparsmakade, 
bleka, jordnära nyanserna i toner som går i blågrått, grönt och orange.
Det blir lite för mycket pigment i min smak.

Nå, väggen är målad nu och helt okej blev det, även om jag hade valt ha en
ännu mer blek version av samma nyans.
Man kan ju alltid måla om, så tänker jag.

Men det får bli till efter nyår. Tills dess kommer det nu att vara full rulle
och hemmasysslor och -pysslor får bli lite i bakgrunden.




Plockade också in mitt foto-tält, ett camouflagetält ursprungligen tänkt för jägare, 
men funkar lika bra för oss naturfotointresserde. 
Bara det att jag inte haft så mycket möjlighet att sitta där under dygnets 
ljusa timmar. Det var i sista stund jag plockade in det. 
I skrivande stund vräker snön ner, och det tyngd hade nog inte tältbågarna klarat
av. Redan nu hade de tagit lite stryk av höststormar och regn, så det blir att lappa
lite inför följande gång jag riggar upp mitt fotogömsle. 

Ja, nu är det så vitt och vackert därute. 


Längs växthusets fönster växer en stjärnklematis,
Clematis fargesii 'Summer Snow'

vilket är en riktigt trevlig ny bekantskap.

Den har växt som en galning nu andra sommaren sedan plantering, 
och än har den kvar sina gröna blad. Jag älskar dess vilda
framfart lite över allt. Jag gillar också att den är lite
anspråkslös i sin blomning. Med denna växtkraft och 
stor-gräddig blomning kunde det bli lite - väl mycket?


Jag skall absolut plantera ett par av dessa nästa vår vid sommarstugan
där den är just lagom anspråkslös för att smälta in i 
skärgårdsmiljön där.
Förmodligen tuff nog också för att klara det lite utsatta läget också.

Ja, åh...här sitter jag och planerar nästa sommarens planteringar
alltmedan stora snöflingor dalar ner på grenarna utanför mitt fönster.

Vitt är vackert. 

Fast inte på väggen som jag just målade.
Den har mer färg nu. 








Inga kommentarer: