NY FAVORIT - NYBONDAS...


Sedan jag blev (åter)boende i huvudstadsregionen för ett par år sedan har jag 
nu och då aktiverat mig själv med att hitta nya naturstigar att gå längs.

Idag blev det att ta sig ut till Nybondas naturskyddsområde i östra Helsingfors.
För mig tar det en kvart att köra dit ut, och det är alla gånger värt det! 

Jag får nämligen nu och då en sådan där oförklarlig längtan efter öppna vyer; hav, åkrar men också kärr duger, så det känns skoj att veta var man kan hitta dessa öppna landskap när andan faller på.




Och här finns det ju öppna havslandskap så man blir av med den värst längtan! 

Jag älskar ställen där vågorna har lite mer space att växa till sig. Nästa höststorm, om jag bara är ledig då, ja då vet jag precis vart jag skall ta mig för att känna in styrkan av storm! 





På området finns många friluftstigar som man kan kan gå längs, men två naturstigar som
bildar en åtta, man kan gå den ena eller båda. Tillsammans blir de ca 4 km, så
tycker man att man vill gå lite mer så är det bara att trampa in på någon av de övriga stigarna.

Jag gillat ju när det inte är så där lurvigt av människor på stigarna, så på
söndagar (i synnerhet om vädret är fint) undviker jag de mest populära stigarna.

En småmulen novembersöndag är kanske inte den mest optimala friluftsdagen,
så här var inte någon rusning precis - om också inte helt tomt på stigarna.

*

Skärpan på bilderna kunde vara bättre - helt klart - men till det finns
en synnerligen logisk förklaring. Min lilla hund löper och är just 
nu så där überglad i alla doftspår av andra hundar. Oftast sitter hon 
fint intill när jag skall fota men idag var det ryck i kopplet till höger och vänster 
och framåt och bakåt. Hon brydde sig inte speciellt mycket om mina 
bilder blev skarpa eller inte.

Men det är nu som det är...





Bildskärpemarodören....;)

Idag gick vi ena delen av naturstigen och så en ordentlig sväng längs en annan stig, så
den längre delen av naturstigen är ännu oupptäckt. 

Intill natustigarna ligger Skata gård. Vill man läsa mer om det 
kan man gå in till exempelvis:





Utan tvekan en ny favorit bland de ställen som huvudstadsregionen bjuder på! 

Hit återkommer jag! 



SparaSpara

Inga kommentarer: