VINTERPÄLS I VINTERTRÄDGÅRD...

…det fortsätter vara milt och även om jag försöker klä mig enligt temperatur och inte enligt kalendern så händer det sig att jag missar lite. 
Som idag när jag åkte med min äldre grabb till Det Närliggande Köpcentret och insåg redan efter
ett varv in i första butiken att jag överklätt mig.
Inte i stil men i lager kläder.

Att försöka få de där måste-shoppa-sakerna fixade med 
svetten rinnande nerför ryggen är ingen höjdare.
Shoppandet i sig är sällan en höjdare för mig, men när man blir varm så
förstår jag onekligen att ungar kan få sådana där som på
finska kallas "itkupotkuraivare".

Kanske det bästa finska ordet! 
På svenska: "gråt-spark-utbrott-av-ilska" 
är liksom inte alls lika, om nu inte onomatopoetiskt, så väldans beskrivande! 

Nå, vi kom hem med en del av det vi behövde.
Och hemma i trädgården ser jag att ekorren har samma outfit som 
jag för dagen,
Vit skjorta, på det en grå tröja och bruna skor.
Och ett hår (öron) som står rakt upp.

Mycket fint. Mycket vintrigt. 
Och mycket varmt! 

Men gemensamt för oss båda är att vi minsann smälter in i tapeten.
Denna murriga novemberlördag.



Inga kommentarer: