SÄGA HEJDÅ ÅT STUGAN I SKOGEN...


…nu är stugan så där i princip redo för vintern.
Kommer förvisso att åka ut ännu en sväng, tror att när
flyttlådorna är upp-packade på ny adress så kan det vara helt ok
med ett avslappnande, senhöstigt stugveckoslut ute i skärgården.
Men nu finns det en hel del på agendan innan det blir att återvända,
så det mesta är fixat och klart inför vintern.

Brukar sällan ha problem med möss inne i stugan, men det har väl hänt
att man haft ovälkommet besök av små gnagare nu och då.

Under några år har jag spritt ut enkvistar lite här och där för
det lär inte mössen gilla. 
Vem vet om det är tack vare kvistarna, men under några år, då jag 
kört med enris-kvistar  har det varit betydligt mindre möss i stugan.

Så som ett litet tips så där.

Kan funka - eller så har det bara råkat sig.


I samband med flytten så passar jag på att föra till stugan lite grejs som kanske
passar bättre där än i mitt ny(gamla) boende.
Fjolårets fågelbräde är ett sådant. Fint patinerad korg, kanske inte så
bra längre som just fågelbräde, men riktigt fin som en vintrig dekoration.
Med lite mossa i botten kan det här bli riktigt vackert i pudersnö.
Vill en tro.
Så här lämnar jag skogen och havet för en tid.
Längtar redan till en ny säsong, en ny vår.
Nya möten med naturen.
Både till lands...
…och till havs.

Vassen har gulnat och bara någon enstaka en simmar runt i viken.
Det är tyst. 
Så lämnar jag det.

Väl hemma packar jag några flyttlådor och 
packar ner en massa av grejs som blivit kvar efter ungarna.
Textar och whatsupp-ar och frågar vad de vill att jag skall spara
och vad som är okej att låta gå vidare.

Fast flytt tar sin del av energi, så är det en
så fantastisk möjlighet att få det rensat i röran att
jag tycker nästan att det borde vara lag på att flytta var femte år eller så.

 *

Nästa gång skall jag lite ta och presentera vart jag är på väg.
Tills dess.

Sov gött.

Inga kommentarer: