BÖNHÖRD...



...ja, nu gäller det ju inte en bön om att få smälla i mig alla fudgen som jag kokat här inför lillajul, även om det också kunde vara en liten bön i sig - så goda är de faktiskt!

Näjnäj...jag har ju lite gått och hoppats på en vit lillajul. Snö till advent.
Jag vet ju inte riktigt vad som gick fel.

Blev jag kanske lite väl ivrig i mitt önsketänkande, lite väl högljudd i mina böner, lite för 
gå-på i mitt manande?

För, visst jävlar...nu har jag snö! Liksom hela vinterns dos på ett dygn - och det bara kommer mer och mer och mer...

Lite sådär som när man någon gång lyckats med en sådan där manick som man petar in en slant i och oftast sväljer den bara slanten, men sedan någon gång kan den bara sätta igång och spotta ut slantar så man till slut tror att den fått fel - eller att man är ofrivilligt med i en sådan där hemlig-kamera-grej. 

Det har hänt mig en gång på ett nöjesfält när jag var typ tolv. Först blev jag glad, sedan lite till mig och till slut tyckte jag det var riktigt pinsamt med allt slantskrammel.
Det bara kom och kom och kom.
Slantar.

Nu är det lite samma med snön då.
Det tar liksom inte heller slut alls.

På ett dygn har en, känns det som, normalvinters totala snömängd landat på vår plätt av jorden. 





Från noll till 70 cm på ett dygn!
I drivorna på andra sidan huset finns det ännu mera snö.
En meter snö på bakgården - på ett dygn.
Och då bor jag liksom så sydligt man kan komma i detta land, inte i Lappland.

Kan ni tänka er att trädgårdssoffan som jag fotade i går med ett litetlitet snötäcke såg ut som på bilden ovan när jag kom hem från jobbet idag. 
I skrivande stund syns inte sitsen längre!

Så nu tycker jag att, om jag skottat tusen kubik snö (minst) från ett ställe till ett annat för att frilägga en plats för bilen,  så är jag minsann värd en och annan fudgebit - i förskott!
Innan advent!

Och så för att vara ärlig, tre timmars snöskottning är inget jag ser fram 
emot varje fredag kväll precis.

Kanske blir jag bönhörd på det också?

Snö, men i små mängder i fortsättningen.
Okej?

3 kommentarer:

Grynbär sa...

Ååh, jag håller med dig! Jag vet inte om jag alls vågar gå ut idag! Har så mycket snö framför dörren, så jag vet inte ens om jag kommer ut. Önskar dig en mysig 1.a advent!

Anonym sa...

Men men men - vi har ljuset istället!

margareta

G:a Affären sa...

Nu förstår jag varför fudgebitarna är slut!

Kramar
Cia