RIKTIGT NÄRA...

...augusti står där och stampar i tamburen och vill göra sig påmind om att det är hennes (?) tur att ta scenen i besittning för sommarfinal.

Jag älskar augusti. Nästan lite mer än jag älskar juni och juli.
Jag vet inte...jag har skrivit om det innan. Juni är en hysterisk tonåring, vacker som en dag, fräsch och väldoftande. Hela tiden. Ljus och fladdrig. Vacker.

Juli har lite mera dämpade toner, fast takten i juli är ofta ändå lite uppskruvad. Det är som rusningstrafik - så mycket skall hinnas med och ändå skall det också finnas tid för avkoppling.
Nästan så det blir lite, tja, jag vet inte, lite prestationsångest?

Men så kommer då avslappnade, mogna sköna augusti med sitt lite vardagliga.
Man är på jobb, skolorna börjar, det blir lite ordning och rutin på tillvaron.
Men kvällarna....!
Ååååh, jag kan inte få nog av augustikvällar.

Varma, sköna, dämpade och precis lagom skumma.

Just nu (mitt i natten) sitter jag ute på min terass och försöker visserligen göra mitt bästa för att inte bli mygg(upp)äten, men så där i övrigt är det här kanske det bästa.

Natten är sammetsmörk omkring mig. Katten kom just hem från sin kvällsvandring (var hon nu sen kan ha varit?).

Eftersom det här har varit en rätt varm dag så blev det så att jag stack ut på kvällslänk först vid halv elva. Så hem och i duschen, och nu sitter jag här. I den ljumma sommarnatten, i mörknet och känner augustis närvaro.

Men, men...nu kallar sängen för min del. Kunde sitta här hur länge som helst, men eftersom det lär vara så att det finns en ilsken väckarklocka som kommer att kalla mig tillbaka till verkligheten rätt tidigt i morgon så är det nog bäst nu att jag ändå beger mig till fjäderholmarna...

...inne sitter lillungen med kompis och glor på film.

Efter ett vattenkrig i trädgården börjar de nog också se rätt mosiga ut.

Natt alla sköna!

1 kommentar:

G:a Affären sa...

Slående beskrivning på sommarmånaderna, ja med augusti infinner sig ett lugn som jag också gillar.
Kramar
Cia