ÖNSKELISTA...

...gärna med leverans på momangen! Trots min fasta övertygelse om shopstop kunde jag just nu, utan att blinka köpa en bastu, vedspis till köket, gärna en kakelugn till sängkammaren, ett lastbilslass med ved, sockor som ryms över de tre par jag redan har på fötterna, torgvantar...allt som bara skänker värme!
Så här såg det ut när vintern började för länge, länge sedan. Det var lite charmigt med snö - då. Det var friskt i luften- då. Friskt var det förvisso i morse också. Riktigt rysligt friskt!
-32 grader!
Näshåren kittlar av köldshock och hårbottnet skrynklar ihop sig.
Bildörren klagar så man skulle tro att den går i småbitar, som kristall.

Det som började med lite pudersnö i november har blivit ett litet berg av hoppackad snö. Ser ni mina snödroppar? Nähe....inte jag heller. Undrar när det undret skall ske...?

Har jag verkligen sagt att jag inte skulle klaga på vintern nåt mer???
Vad kan jag? Jag hatar kylan med varenda kvadratmm av hela mig. 
Vad gör jag då? Tröstshoppar? Nänä....men det finns en sak som jag verkligen måste köpa.
En blick på min gamla bikini från förra seklet får mig ganska snabbt övertygad att en ny
sådan är av högsta prioritet.
Jag tror den gamla var grön - då. Jag tror den var elastisk - då. Jag tror inte den var totalt genomskinlig och skör i materialet - då. Nu är den allt detta!

Utrustad för att klara utetemperatur på minus trettio står jag då och väljer och vrakar bland alla fem olika varianter i varuhuset. Inte högsäsong?!!??
Förstår inte?
Väljer en i färdigt murrig färg, jag är ju liksom van att bikinis skall se ut så...
En snabb blick; denhär blir nog bra?
Pröva bikinin?
Aldrig!
Skulle jag se det enorma besväret att klä av mig alla tolv lager på lager som jag svept in mig i för att utsätta mig för synen av vinterblekheten personifierad i provrummet?
Och sedan klä på mig alla tolv lager på lager igen?

Inte ens under pistolhot!
Varför måste jag shoppa bikinis just nu då?

Jo, för snart flyr jag vinterh***etet och sticker snabbt som (k)attan söderut!

Inte helt fel. :)

M.

Inga kommentarer: