FINASTE LILLA HÖSTCYKLAMEN

 


Nu kickade den in. Vintertröttheten. 
Både mentalt och fysiskt. Fysiskt mest för att jag åkt på halsfluss, 
men den mentala biten är på nåt sätt jobbigare för den är så 
återkommande varje år den här tiden. Värst är det dagar som
de som varit rådande nu ett tag. Mulna, mörka dagar, kring noll grader. 
Det är bara fult och råkallt och halt. 

Nog klagat! 

På mitt soffbord har jag en liten fin höstcyklamenknöl som 
legat där på sitt fat sedan oktober och från slutet av november 
levererat blomma efter blomma. Den är så outtröttlig så jag skäms
nästan lite över att vara så vinternegativ själv. 

Känns vääääääldigt långt till vår och det där med att så och
plantera ut sommarblommor, och ändå är det det jag tänker på. 
Lika knasigt att fundera och planera det nu som om man skulle börja
planera julen i augusti. Men jag vill. Drömma mig till sommaren. 
Lite grann i alla fall. 

Aldrig bläddrar jag lika ivrigt i trädgårdsböcker som under
dessa oxveckor i januari och februari. 
 Det är något med detta dagdrömmande som är så skönt. 
I dessa drömmar finns inga ogräs, eller larvangrepp. 
Inte sniglar heller. Eller störtregn. 
Till och med komposten doftar gott. 

Kanske det egentligen är ganska skönt att befinna sig i den 
där drömbubblan ett tag? 
Tror jag gör det. 






Inga kommentarer: