VINTERMAT AV EN FUL FISK


Det hade varit kallt rätt länge och jag hade varit sjuk en tid
men var redan på bättringen, men inte så att jag kunde gå till skolan. 
Istället fick jag följa med min mamma till hennes jobb och roa
mig med att stämpla med olika stämplar som fanns där på
kontoret och knåpa ihop långa halsband av gem. 
När vi skulle åka hem valde mamma bussen "åt fel håll", dvs in
mot centrum istället för hemåt strax utanför stan. 
- Vi skall till saluhallen och se om de har fått någon lake redan, sade hon. 

*

När jag igår stack mig in i en fiskbutik fick jag denna flashback till barndomen 
då jag såg de där fula, men ack så goda fiskarna ligga där i disken. 
Så idag blev det laksoppa hos oss. 
Jag minns inte hur den tillreddes då jag var barn, men det minns jag att det
kokades en slags buljong på fiskrenset och att levern stektes i rikligt med smör. 

Nu frågade fiskhandlaren om jag ville ha med huvudet och levern på den 
flådda laken. Tvekade en sekund innan jag nickade - Absolut! 
Mindes att jag i samband med en kurs på Svartå slott ätit en gudomligt god laksoppa
och då fått receptet, vart jag nu hade lagt det...?

Men jag hittade det! Och nu får det landa här på bloggen så att jag hittar det
nästa gång jag blir sugen på laksoppa. För det här blir bara så galet gott! 

Lite pyssel med att fixa till en egen consommé, eller mer rejält - egen fiskbuljong. 
Men det steget är alla gånger värt att ta istället för att ta till fiskbuljongtärningen. 

Så här gör man: 

(Be att de flår laken i butiken för det kräver lite övning och en del styrka 
att få den flådd. Man kan också be att de filear den, men be att få med 
huvud, ryggraden och levern). 

Köp hem en rejäl lake - räcker för 4 pers
Eller ta två mindre - den här soppan vill man inte skall ta slut för tidigt! 

Jag valde att filea fisken själv - kunde ha blivit bättre att låta proffsen göra det, 
men det gick. Och i soppan ser ju ingen hur undermåligt jag behärskar fileringskniven...heh! 

Finbitarna, som jag skurit i munsbits stora bitar 
läggs åt sidan i kylskåpet, liksom lak-levern i väntan på själva sopp-kokandet. 
Skölj både levern och fiskrenset väl i kallt vatten. 

Sedan börjar vi med att laga consommén. 

Skala och hacka grovt 1 lök
Dela också grovt 1 fänkål

Fräs dessa i en kastrull i smör och lägg efter ett par minuter i
fiskhuvudet och ryggraden. Renset liksom. 
Fräs ännu ett par minuter. 

Häll över ca 3 dl vitvin och låt puttra någon minut. 
Häll sedan på kallt vatten så att fisken/grönsakerna täcks helt. 
Ha i några (jag hade i åtta, ish) vitpepparkorn och ett
lagerblad. Låt allt koka upp, sänk sedan värmen och låt sjuda
på låg värme i en timme ungefär. 
Sila bort allt och låt den färdiga consommén stå i sin kastrull tills 
du börjar med själva soppan. Den här smakar inte så mycket än men salta inte
i det här skedet. 

När du är redo att börja tillreda själva soppan så skalar du potatisen
 (hade i 6 normalstora potatisar) 
och skär i skivor eller bitar - smaksak. 
Skala och skär en lök i små bitar. 
Fräs både lök och den råa potatisen i en rejäl klick smör någon minut. 
Häll på ett par dl vitt vin och låt koka en stund innan du häller på 
consommén. Hacka en kruka dill och ha i den också. 
Låt allt koka tills potatisen är mjuk. 
Häll i ca 4 dl grädde och låt koka vidare ännu ca 10 minuter. 

Under tiden kan man börja steka levern i ganska rejält med smör
i en stekpanna så att den får en fin stekyta. Krydda med salt och peppar
Sänk värmen och låt levern eftermogna i låg värme så den inte blir torr. 

Jag serverar själva levern skuren i tunna skivor på mörkt bröd, det finns ju 
de som inte känner sig helt bekväma med att äta lever så sätter inte det i soppan. 
Vill man däremot utmana sig själv (eller sina barn) att smaka på lever så är
lak-lever kanske det bästa att börja med! Mycket mild smak och ser mest
ut som hönsfilé. Och har nästan samma konsistens, fast mjukare. Inte så trådigt. 

När soppan kokat ett tag med grädden tillsatt så häller man fisken i. 
Lake tar lite längre tid än andra fiskar att bli klar, men som den torskfisk den är
så håller den ihop bra. Nu smakar man av soppan med salt och vitpeppar. 
Det är just det som gör den här soppan så god att den är så "ren" i smaken. 
Inte en massa kryddblandningar hit och dit. 
Å andra sidan är det väldigt få saker som inte blir goda om det tillreds med
smör och grädde. Den här soppan är som bomull för gommen. 

Lite pyssel, men så värt det! 

Och en alldeles ypperlig rätt när man vill ge den där vintermaten en liten eloge. 

Lake fiskas enligt tradition mest på vintern. Det är en torskfisk som vill leva i 
kalla vatten och därför är bottenlevande största delen av sitt liv. Den är också den
enda torskfisk som lever i sötvatten. Men så här på vintern så stiger den 
upp, nästan till ytan för att leka. Och är därför enklare att fiska än under andra årstider. 

Nu är jag så mätt, så nöjd och har både delat med mig och sparat för mig själv
det godaste receptet på laksoppa jag vet. 


Inga kommentarer: