RYSLIGT VACKERT, RYSLIGT KALLT


 I morgon är det trettondagen och då brukar jag packa ihop julhelgen. 
Fyller år dagen därpå, i övermorgon alltså,  och enligt tradition från min barndom 
skulle julen vara bort-städad tills dess. Numera tänker jag att det var kanske
min mammas sätt att poängtera att julen och min födelsedag skulle firas separat.
Liksom det sällan var i min barndom speciellt mycket julpynt framme innan den 22:a december
för att min bror fyllde år den 21:a. Kanske låg det samma tanke bakom? 

Så julen blev liksom tiden mellan våra födelsedagar. 
Fram till trettondag kan jag gärna mysa jul, men att ha jul(pynt) till
tjugondag knut, det känns främmande för mig. Kanske det just är en kvarleva från
barndomens jular då min födelsedag skulle firas "julfritt". 

Lika mycket som jag älskar att ta in julen vid första advent, lika glad är jag i att 
slänga ut julen och ta in vinterns vackra avskalade väsen till trettondag. 
Däremot har det för mig blivit lite oklart varför vi firar trettondag, och varför det 
åtminstone i Finland är en ledig dag. Så jag måste faktiskt - efter alla dessa år - googla det. 
Och google svarar: 

"Från allra första början, under fornkyrkans tid firades 6 januari som
Jesus födelsedag. Men på 300-talet flyttade man hans födelsedag till 24 eller 25
december i stället" 

Kanske man gjorde det för att bryta traditionen med det hedniska midvinterblot
som ju firades dagarna kring vintersolståndet. Många påstår att orsaken var den. 
Istället är det då de tre vise männen som man skall fira och uppmärksamma
under trettondagshelgen. Skall jag vara ärlig så har jag aldrig tänkt på dem 
speciellt mycket, inte på trettondag och inte heller annars. Men så är jag inte 
på det sättet kristet troende heller. Förmodligen så där lagom kristen - som folk är mest. 

I övrigt har jag njutit av vackra vinterdagar, jobbat en hel del och kämpat med
att komma in i min bil, vars dörrar frös fast i den stränga kölden och bara vägrade 
släppa taget. Dörrarna satt fast som skalet på ett ostron! 
Först då jag tålmodigt (inte mitt vanliga väsen när det gäller sådant här) 
stod och värmde upp dörren med hett vatten i dubbla minigrip-påsar så släppte det. 
Så nu i skrivande stund har jag en fungerande dörr på min bil. 
Väldigt tacksam att det råkar vara just chaufförens dörr. Skulle vara
aningen besvärligt, ur min synvinkel,  om det hade varit höger bakdörr som 
tinat upp först och jag på grund av det fått underhålla mina grannar genom 
att klumpigt med någon form av wannabe-akrobatiska rörelser 
tagit mig fram till sätet bakom ratten. Att det bara varit bakluckan som skulle gått
att öppna är en sinnebild som både jag och förmodligen grannarna också vill slippa.

Hahahaha....ja vinterkylan bjuder på en hel del överraskningar! 

*

På tal om det så är elpriset för de som har börs-el så högt som det 
någonsin varit. Om en halvtimme - klockan 19 ikväll - skall priset klättra upp 
till 2,35 euro/kWh. I morgon skall det sjunka igen till mer humana några tiotals 
cent/kWh. Nu är ju vår elförbrukning här i lägenheten inte rysligt stor, men
de som har elvärme i sina hus - för dem är de här priserna inte skoj! 

Men om man frånser det så har det nya året startat bra. 
Hoppas det gjort det för er också! 





Inga kommentarer: