PIRON PÄRON PUFF


 Det är länge sedan jag använt någon av mina kokböcker. 
För att vara ärlig så har jag de flesta kokböcker kvar enbart för att de är så snygga. 

De flesta recept letar jag upp på nätet. Så har det blivit. 
Men någon gång har det hänt att jag inte hittat ett recept som jag gillat
när jag på nytt letat efter det. Kanske för att det finns så många varianter på just den maträtten
och jag kom ju inte ihåg vilken som var den där jättegoda som jag testade. 

Men har man en alldeles egen liten blogg så strösslar man hit av sina favoritrecept
och med lite större möjlighet hittar just Det Speciellt Goda receptet bland miljoner
nästan lika goda recept. 

Fick några inhemska päron här för en tid sedan och eftersom de kanske inte
var så himla goda som sådana så något måste hittas på att göras av dem. 
Vi är rätt så dåliga på både bakverk och efterrätter i vår familj men lite marmelad på 
ett kex tillsammans med god ost är nog något som sjunker ner. 

Det här receptet var riktigt, riktigt gott. Och lättlagad. 

PÄRONMARMELAD

1 kg päron
3 dl syltsocker
3 tsk vaniljsocker
1 tsk bortlade kardemummakärnor
1/2 dl citronsaft

Skala och dela päronen i lämpliga
 (små) bitar
Blanda i de övriga ingredienserna och låt koka
på svag värme ca 15 minuter, eller tills päronbitarna mjuknat. 
Slå upp på heta, rena syltburkar och förvara svalt. 

 Det är något med kombinationen päron och kardemumma som blir så 
himla gott till en stark ost. 




Inga kommentarer: