INFÖR HÖSTEN


 Sätter mig i lä för nordanvinden som luggar den lilla stugan på udden. 
Har gjort det nu i några dagars tid. Hösten kom med besked och på en gång. 

Även här ute på udden, dit jag ibland tänker att världens elände inte vill nå, 
har jag börjat fundera på hur vintern kommer att bli, med de skenande energipriserna 
och allt annat som är kopplat till det. Läser att en av våra största tomatodlare stänger ner 
sina växthus för i vinter just på grund av de skyhöga elpriserna. 

Det kanske blir brist på inhemska tomater i vinter. 

På något plan kan jag ändå inte tycka att det är så farligt. 
Förvisso är det synd om dem som blir permitterade och på övriga,
som logistikföretagen, som berörs. Men ändå tänker jag att det kanske också varit 
lite overkligt och knasigt att vi i kallaste Nord skall ha tillgång till tomater året runt. 
Tomater som inte ens smakar så mycket under de där kalla vintermånaderna. 

Kanske är det helt bra med en elkris som får oss att tänka på att allt inte är, 
eller skall ens vara, en självklarhet hela tiden. 

Har nu bott på stugan, som alltså är, inte spartansk, men kan definitivt inte heller
liknas med ett egnahemshus. Det är utedass, handdisk och handtvätt som gäller. 
Bastu finns och i samband med den en dusch, men vill man duscha i varmt utrymme
vår och höst gäller det att bära ved och elda. 

För mig, eller oss är det inget problem. Att en kylig dag planera att ikväll vill jag duscha. 
Så har vi haft det här hela tiden, vilket kanske bidrar till att det inte är så
himla viktigt att varje dag ha tillgång till golvvärme och långduschar morgon
och kväll. Visst kan man duscha här när man vill, men vill man duscha varmt
gäller det att planera lite. 

Det kanske är en generations grej också. 

Märker att jag helt spontant tänker i banor som att om jag vill spara ström 
så kanske jag stänger av den stora frysen och lagar lingon- och äppelsylt på
gammeldags sätt istället för att frysa ner bären. 

Är av den generationen att jag var ett barn vid energikrisen på 70-talet. 
Har genomlevt 90-talets ekonomiska kris. 
Den andra ekonomiska krisen på 2000-talet. 
Ju äldre man blir desto lugnare är man när det krisar till. 
Är det sedan globalt eller privat. Livet har lärt. 

Vad som än händer så går livet vidare. På sätt eller annat. 
Och det ligger en trygghet i sig i det. 
Det kommer en höst - en vinter - men också en ny vår! 




2 kommentarer:

Wille sa...

Det går naturligtvis inte att gömma sig I den ljuv,inga trädgårdsgrönskan. Världen finns där hela tiden. Just nu, skjutningen i Göteborg.

Maggi sa...

Så är det, verkligheten hittar en nog ändå även om det stundvis kan vara skönt att inbilla sig annat och bara vara i stunden.