SVALA, NEJ KALLA, KVÄLLAR


 Inte så mycket bastubadande för mig denna sommar. Jag klarar inte riktigt av bastu när det är bastu ute.
Men nu har det ju varit några rejält kalla dagar så till och med jag har med glädje krupit upp
på laven och känt värmen sprida sig i hela kroppen. Och mjuka upp stela leder. 
En är inte sjutton längre...

Så köpte jag också ett par yoga-sockor som jag skall testa på bara ryggen 
tillåter lite mer yoga-på-riktigt. Och skulle det nu inte bli av så tänkte jag att de 
här är perfekta också för en frusen fotograf! Händer och tummen fri för rattarna på kameran, men 
varmt långt upp mot armen. Har märkt att bara man har varmt om fötter, handleder och hals
så fryser man inte även om man inte skulle ha tjockaste dunjackan på sig. 

Men egentligen var det inte alls det jag tänkte skriva om. 

Jag har gjort rekord på att vara här på stugan i ett kör. Det har gubben också. 
Det har varit en underbart varm sommar då vi mest suttit ute på kvällarna och
även om korgstolarna är si-så-där bekväma så kan man få till det med lite dynor
på diverse strategiska ställen. Man boar in sig i sin korgstol, helt enkelt. 

Men nu är det höst och hur bastuvarm man än är, och hur mycket ylle man än
sveper om fötter och hals (och handleder) så har vi alltmer insett att det 
är skönare inomhus...

Och här kommer vi till ett litet dilemma. 

Stugan är yttepytteliten. Och jag har velat ha ett stort matbord för att det är 
så där härligt inbjudande till middagar, men också tycker jag om att kunna breda ut mig med
mina trädgårdsböcker eller annat pysslande som kräver lite yta. 
(Mer om vad det är närmare jul...vilken cliffhanger, alltså...;))

Vi har haft en bäddsoffa som är en MBI (MycketBilligtInköp). 
Obekväm som fan. En person kan kanske - med hjälp av ett dussin dynor - få till
en något bekväm ställning, men att två skulle sitta skönt i den? Inte en chans. 
Alla hatar den soffan! 

Men den har varit en bra reservbädd. Och den är liten och nätt. 
Lagom för denna yttepyttelilla stuga. 

Men nu har jag då "kapitulerat" och insett att om jag /vi skall ha det
ens hyfsat bekvämt så har jag beställt en soffa, en fullstor soffa. 
Och den kommer i morgon. 

Och nu sitter jag här och inser att för att den skall platsa, och för att
alla andra funktioner i en liten yttepytte-stuga skall få plats så kommer
inköpet att leda till en möbelcirkulation. 

Tur att man har semester och tid att flytta runt på möbler.
Och tur att gubben är här och snällt nog hjälper till då 
en ryggbruten vill möblera om för att få allt att funka. 

Eller ja, han vet ju inte om att jag planera att totaländra på allt. 
Vi låter honom leva i villfarelsen att jag "bara köpt en bekväm soffa"  - än så länge...

1 kommentar:

Wille sa...

Ibland är det lika bra att man tar kommandot!