OCH DET VART MORSDAG

*gråtimjan*

Det var morsdag minsann häromdagen.
I år sammanstrålade alla två ungar och gubben på stugan i 
arbetsläger-tecken. Om jag någongång stönat över pojkarna mina
då de var i tonåren och bara var stora fötter som luktade kamel
så än mer tacksam är jag över deras muskler nu då de blivit
starka vuxna män. 

Har haft en rygg som trilskats med mig så när jag försiktigt kollade om det fanns något
intresse alls till arbetsläger så blev jag jätteglad över det jakande svaret jag fick. 
Dessutom är storungen en riktigt grym kock, så när han dessutom lovade agera muskelmaskin
OCH kock är ju en mammas lycka ganska på topp!

De delar som sagt inte mitt trädgårdsintresse, men höll god min då jag igen dirigerade vart sanden skulle
bredas ut, vart det skull kånkas myllsäckar och vilka (kommande) rabatter som skulle få en 
påse hästskit utspridd. Så var det lite skiffersten som skulle flyttas och ett gäng kantsten som 
också skulle från plats A till plats B. 

Kantstenarna kommer egentligen bara att agera en slags "synvilla" för att trolla bort den 
stora grusyta som vi måste ha i och med att vi behöver kunna parkera och svänga våra bilar. 
Hade det från början (nu talar vi 1990, typ) varit planerat in en trädgård här så hade man ju tänkt 
annorlunda. Nu får man göra så gott det går utan att ta in en catepillar (och en tjock plånbok) 
och göra om allt. Det varken vill, kan eller orkar vi göra. 





Och så har vi det här med hjortar. 
Tillsvidare har vi varit ganska befriade från deras framfart, men 
dessvärre så tror jag att de inte fattat än vilket matförråd jag 
håller på att bygga upp för dem. 
Men försöker välja växter som kanske inte skall vara de smakligaste. 
Buxbom i kruka har jag haft många år - det har fått vara ifred, 
likaså taklöken. Hur det är med den japanska lönnen är 
oklart, men tänker att förhoppningsvis avskräcker buxbomens kattkiss-lukt
(förlåt, men den luktar kattkiss...) lite. Och så har jag sprayat Trico Garden- medlet på 
allt som jag kan tänka mig skulle locka en hjortmule att ta en tugga. 

Och så har vi den där glasflaskan - en damejeanne - som man sett i diverse inrednings- 
och trädgårdssammanhang. Det var när jag bläddrade i någon tidning som jag kom på
att de där är ju snygga! Och praktiska. Så hos mig har de faktiskt en uppgift. 
Kommer att ha dessa som min bevattningsreservoar och rigga upp mina
Blumat-bevattnare bara det blir lite varmare. 
Vackert och praktiskt. 
Så skall det vara! 

 

Inga kommentarer: