KYLIGT


 Var en sväng till stugan och pysslade lite smått med än det ena än det andra. 
Ryggen är inte samarbetsvillig och skall i morgon till Tant Doctor för att reda
ut lite vad jag har ihop med mig. 
En inser ju att en inte blir yngre precis, men allt kan man inte lägga på 
kontot övergångsålder heller. Så bäst att checka upp. 

Jag har ju inte haft en trädgård innan på stugan där i skärgården, bara nåt smått i
någon odlingslåda så kan verkligen inte påstå att jag har en erfarenhet av 
hur trädgårdsväxter beter sig i lite kargare klimat. 

I fjol beställde han jag bor med (obs! inte jag alltså) jord til det som skulle
bli mina rabatter. Den jorden var av ganska tung lerjordstyp så redan 
på hösten när jag grävde ner en och annan lök så hade jag mina dubier om 
att blomlökarna skulle tycka att det var en skön tillvaro att övervintra i. 
I synnerhet om det blev en blöt vinter. 

Kände att mina farhågor nog besinnades då det för ett par veckor sedan inte
syntes tillstymmelsen av något som kunde liknas vid lökblomknoppar. 
Förutom stor allium. De verkade trivas! 

Men nu hade det faktiskt börjat dyka upp något litet grönt lökskott lite här och där. 
Dessvärre hade jag ju markerat mina lökars växtplats med vattenresistent tusch på 
växtpinnar av plåt. Inte med vattenfast tusch alltså, vilket vintern med
smärtsam tydlighet upplyst mig om att har en viss relevant skillnad. 
Så nu får jag bara snällt vänta på vad som dyker upp "lite här och lite där" 
och försöka identifiera de lökar som lyckats övervintra i den blöta, kalla lerjorden. 

Utöver att lerjordar alltid är lite sen i starten pga att den behåller vinterns kyla kvar så länge, 
så har ju hela våren varit kall och sen. Och så har vi det utsatta läget. 
Inser att jag bara skall glömma det här med tidig blomning på skärgårds/skogstomten
som skall bli en liten trädgård-ish. 

Märkte också med ett par nyplanterade växter hur viktigt mikro-klimatet är när man 
väljer att anlägga en trädgård i ett aningen krävande läge. Mer bildmaterial om det 
nästa vecka då jag förhoppningsvis kan tillbringa min vintersemestervecka (!) 
på stugan - i slutet av maj. Men bättre sent! Och det är helt själv-valt, alltså. 

Behöver kanske tänka till med växtval på arter som gynnas av en varm höst. 
För där havet kyler på våren så värmer det på hösten. 

*

Tydligen har vi häckning av knölsvan i närheten för ännu för en vecka sedan så simmade
båda knölsvanarna längs stranden och betade. Nu bara hanen då honan kanske redan ligger 
och ruvar? Han verkade ganska trött och slumrade in i denna till synes rätt 
obekväma ställning. Men vad gör man när vattnet är iskallt och vinden inte ett dugg bättre? 
Över en timme nickade han där på strandklippan. 
Med näbb och ena foten skönt inlindad i värmande dunkappa. 

Hoppas det snart blir varmare. 
Både djurlivet, växterna och jag skulle uppskatta det. 


Varnar redan nu på att följande inlägg kommer att innehålla 
inte så "trevliga" bilder på naturens gång. 
Det hör dock till livet, så kanske också bra att plocka fram 
hur det sker när starkast vinner...



Inga kommentarer: