FALSK BUTTER CHICKEN


Ou jess! 

Blir så glad när jag snubblar över recept som
överträffar förväntningarna. 

Här har vi en sådan. Fusk, eller falskt butter chicken. 

Vassågo´! 




1 lök
vitlök efter smak 
(jag hade i 2 vitlöksklyftor)
2 msk olja
1/2 dl mandelmjöl 
1 tsk kardemumma
1 tsk kanel
1 tsk gurkmeja
1/2 tsk neilika
2 msk tomatpure
1 burk (500 g) passerade tomater 
1 paket Mifu-bitar 
(eller annat h*ns eller höns om 
inte man vill laga vegetariskt)
1 + 2 msk smör
2 dl grädde
1 tsk salt

Därtill
basmatiris
cashewnötter
mynta eller koriander
körsbärstomater


Börja med riset.
Sedan några år kokar jag riset såhär:
Koka upp vatten, salta vattnet, häll riset i det kokande vattnet 
(så mycket att det blir bara lite vatten ovanför riset, ca 2 cm).  
Använd alltså mindre vatten än vanligt. Lägg genast lock på och stäng av plattan. 
Viktigt - lyft inte på locket på innan den övriga maten är klar, så inte ångan rymmer! 
På det här sättet blir riset mer ångkokt än kokt och inte lika vattnigt. 
Det tar kanske lite längre tid, därför brukar jag börja med riset för det 
kan stå där och bli klart i lugn och ro. 

Skär löken och vitlöken fint. Fräs dem någon minut i olja i en kastrull 
eller wok-panna. Tillsätt kryddorna, mandelmjölet 
(jag hade inget så skippade det) och låt de fräsa med någon minut 
(passa att det inte bräns vid, brända kryddor smakar örk!). 
Lägg till tomatpurén och rör runt så kryddorna blandar sig jämnt. 

Häll på de passerade tomaterna och låt småkoka i ca 5 minuter. 
Vill man kan man mixa såsen, men jag skippade det. 
Medan såsen kokade stekte jag upp Mifu-bitarna i lite smör. 
De finns i två smaker, curry och vitlök/örter. 
Eftersom jag hade den med vitlök/ört-smak kryddade jag 
bitarna med lite curry också. 
Mifu görs på mjölkprotein, och är behändigt för 
det ger snabbt en fin stekyta.

Häll grädden i såsen, lägg i smöret och landa i Mifu-bitarna. 
Smaka av och salta om det behövs. 

Nu borde nog också riset vara klart, om inte så låt 
det stå under lock ett tag till. 

Servera fusk-butter-chicken med riset och gärna cashew-nötter 
(jag rostade dem snabbt i torr stekpanna) 
och strössla över mynta eller koriander samt lägg 
till halverade körsbärstomater. 

Njut! 

Inga kommentarer: