ALL GOD MAT ÄR INTE VACKER


Så är det bara. Men det här är gött. Jag lovar! 

Har ett urgammalt vege-lasagne-recept som jag nästan alltid kör med, men
nu var situationen den att en hel del av de ingredienser jag hade
hemma inte sträckte sig helt till att göra en sådan lasagne. 

Eftersom jag och ett par andra i La Familia faktiskt har lite flunssa-känningar, så just in case, 
har vi nu valt att helt och totalt stanna hemma tills vi ser hur vår
kondition utvecklar sig. Och då blev det att ta till det man råkar ha. 
Som Caisa Varg gjorde i tiderna. 

Så här gjorde jag:

Rev 2 morötter grovt. 
Hackade 1 lök och 2 vitlöksklyftor
Tog fram 2 burkar färdigt kokta röda linser
och 1 burk tomatkross. 

Lökarna fräste jag upp i lite olja, hade i den rivna moroten och 
lät det puttra på ett tag utan att de fick färg. 
Klämde i ett par msk tomatpuré och så fick den ännu 
fräsa med en stund, ett par minuter. 
Hällde över tomatkrosset, linserna (utan vätskan) och smulade i ett par 
grönsaksbuljongtärningar. Det här fick småkoka i 
ca tio minuter. Sedan smakade jag av med salt, peppar,  2 tsk (torkad) rosmarin
 och 1/2 - 1 tsk cayennepeppar för att få lite trevlig spark i det hela. 
Smaksak hur mycket spark man vill ha....

Under tiden satte jag ugnen att värma sig till 220 °C. 
Och så rörde jag ihop en vit sås av ett par burkar crème fraiche och 
så blandade jag i så mycket riven ost att smeten fortfarande var "utbredbar".

Oljade ugnsformen och så varvade jag på med lins-sås, ost-créme-fraiche,
lasagneplattor och så överst ett lager med sås och på det riven ost

In i ugnen för 20-25 minuter. 

Gött gött av sådant man oftast har hemma. 

Inte så vackert på bild....men riktigt, riktigt gott! 

Inga kommentarer: