KONGSFJORD











Kongsfjord är en alldeles bedårande liten fiskeby.
Numera är, vad jag förstått, fisket inte huvudinkomsten i byn som 
bara har 35 invånare utan det är turismen som håller byn levande. 
Det som minner om en aktiv fiskeby håller sakta på att förfalla, 
måsarna har tagit över det som i tiderna kanske varit ett ställe
att sortera och rensa fisk. Bryggan runt anläggningen ser inte
helt stabil ut längre. Vackert ändå på sitt sätt. 

Men visst är det naturen som lockar här mest.
Och naturen i och omkring Kongsfjord är helt fantastisk. 
Varje natt såg vi norrsken - tyvärr ofta med en molnslöja framför
så fotona blev lite vad det nu blev. 
Men allt kan man inte få...

Hade gärna stannat en längre tid än dessa två dagar för att 
utforska området bättre. Något i dessa trädlösa hedar som tjusar och lockar.
Jag vet att jag kommer att återkomma hit.
Kanske på våren? Då fåglarna häckar? 

(Jag kommer här att länka till en tips-sida bara jag hinner knåpa ihop
en sådan där man hittar info om boende, mat, platser att besöka 
och andra praktiska grejer). 



Inga kommentarer: