FÖRSTA NATTFROSTEN

- 15 SEPTEMBER 2019 -


Lavskrika (Perisoreus infaustus)



Fjällvråk (Buteo lagopus)

Övernattade i Ivalo, och hotellet jag bodde i låg precis intill Ivalo älv. På morgonen
när jag vaknade och drog gardiner åt sidan såg världen utanför helt vit ut. 
Från ån steg ett morgondis, men också marken omkring var vit - av frost! 

Fick låna en isskrapa av en vänlig busschaufför som på parkeringsplatsen höll 
bussen varm för ett gäng japanska turister som skulle ut på tur i Lappland. 
Själv skulle jag än mer norrut. 

Stannade på kaffe efter ett tag och eftersom morgonen var så fin så valde jag, 
trots att det var lite på den kyligare sidan, att dricka mitt kaffe ute i den bleka 
morgonsolen. Platsen var också så vacker invid en liten tjärn där diset dansade
mellan stenarna. Det dröjde inte många minuter innan den nyfikna 
lavskrikan kom för att kolla om jag hade något ätbart att dela med mig. 

Tyvärr, ur lavskrikans synvinkel, den här gången blev det bara kaffe - rätt och slätt. 

Och resan fortsatte. 



Inga kommentarer: