GREPPA PENSELN IGEN...


För mig har hemmet alltid varit en plats som skall kännas - just hemma. 
Tryggt, vackert och stämningsfullt. 
Design och antikviteter har aldrig varit väsentligt. För mig har hemmet alltid
varit som min alldeles egna teaterscen där jag har makt och möjlighet att ändra efter 
hur det känns just då. Utan djupare meningar eller mål.
Bara en lust att skapa just en stämning. 

*

Det här är vår TV-vägg. Eller gubbens då - jag avskyr TV:n som pesten. 
En ful svart ram som tar mängder av mental plats. 
Just på bilden är den ju nedmonterad redan, men jag antar att ni inte
har större problem att föreställa er den...Näh, gissade det! 

Sedan kan ju ingen ha undgått det här med tavelväggar och jag har väl varit 
lite så där sugen på en själv. Främst för att jag ju har det där med fotografering som
hobby och då kunde man ju ha egna små utställningar här hemma. Typ.

Nu är bara blomknoppen här mitt eget foto, till vänster en litografi över Sveaborg.
Har hängt med i 40 år, så snudd på antikvitet - hahahah...
Och så hade jag i ett svagt ögonblick köpt en Helsingfors-karta, mest på
skoj åt gubben, som jobbar som Helsingfors-guide. Lite fånig, jag vet. 
Nå, där hamnade den nu i alla fall på väggen. Och fick ju en
lite koppling till Sveaborgs-tavlan där. 

Knoppen, rosorna och den lilla tavlan längst ner till höger
(mer om den i nästa inlägg) får stå för det mer feminina. 
Fast på ett lite dovt sätt. Som jag vill omge mig med. 
Just nu.

Och så blir den där eländiga TV:n som en tavla bland andra. 
Tänker jag något optimistiskt framtvingat. 





Och eftersom jag kanske inte ändå är helt ensam om att vara sitt livs scenograf 
så vill jag passa på att tipsa på en riktigt toppenprodukt! 

(som tidigare - inget samarbete - men vill berätta när jag hittar nåt som funkar)

Och det är en väggfärg som jag hittade i Biltema. 
Ni vet den där butiken som har allt möjligt som tydligen attraherar män mest. 
Jag skulle knappast gått in där om jag inte lovat hämta en grej åt min bror och tappat
bort mig mellan alla hyllor och fick syn på små (1 dl) burkar med olika färgnyanser i. 
Små testburkar helt enkelt. Jag köpte hem några, mest för att kolla mörkheten på olika grå
i de rum jag tänkt måla. 

Men så när jag väl kluddat lite på väggen så insåg jag att det här är så Min Färg.
Helmatt med en sammetsyta, nästan som kalkfärg, och en färg som täcker på en gång.
Alltså är den galet dryg. Jag målade ett helt rum med en liten hink. Och det blev kvar...
Och priset! 13,90 € för 2,5 liter (= den hink jag avsåg ovan).

Och ytan är bara så fin! 
Precis så matt jag vill ha, men med en skön lyster. 
Som kalkfärg, men jämnare. 


Finns dessutom i andra färger. 

Till mig som memo: 
(Till den här väggen använde jag nyansen Granite och 
till sovrummet Silky Grey .) 

Har kommit på att bloggen är bästa stället att skriva upp sådant här på. 

Men mer om sovrummet en annan dag. 

Inga kommentarer: