TRATTISLYCKA...


...och  S O L på en och samma dag.

Ja, himmel så grå november har varit. Även om jag inte känt den 
där riktigt tunga, blöta novemberfilten hänga över mina axlar, så 
visst blir man påverkad av gråheten och mörkret.
Men idag sken solen och jag rörde ihop en trattkantarettsoppa.

Förra weekenden var jag och hälsade på min goda väninna i Nagu och
hon bjöd på en jättegod trattkantarellsoppa. Jag hade hoppats hinna ut en 
sväng i skogen - annars hade jag ju ett litet förråd i frysen som jag kunde tulla på.

Sedan i går publicerade en kompis på fejan ett recept på
trattis-soppa som lät så himla gott, så det måste jag bara pröva på.
Lite andra ingredienser än jag brukar ha i min soppa, 
så skoj med något lite nytt. 

Och vilken soppa det blev! 

Eftersom jag är rädd att receptet försvinner in i facebookrymden och jag
aldrig någonsin kommer att hitta tillbaka till receptet igen parkerar
jag det här i min bloggs trygga famn.

Får jag presentera: 

*Kajs trattis-soppa*

3 l trattkantareller
1 stor lök
1 rejäl bit selleri (eller palsternacka) 
1 stor morot
4 stora vitlöksklyftor
Kött- och grönsaksfond
(motsvarande 2+2 tärningar) 
2,5 l vatten
2,5 dl torrt vitvin
En liten skvätt vitvinsvinäger
3 små lagerblad
Soya

50 g smör
lite vetemjöl 
Timjan (torr eller färsk)
Grädde
Peppar, salt
Persilja

Börja med grundbasen till soppan. 
Skär alla rotsaker och lökar i små tärningar, och 
låt dem fräsa i olja ett bra tag på medelvärme. 
Löken skall inte brynas, då blir soppan besk. 
Häll över vattnet (gärna upphettat i vattenkokaren), vinet
och vinägern. Tillsätt fonderna och lagerbladen samt en "hutt soya".
Den här grundbasen får sakta puttra på en halvtimme.
Rör om nu och då. 

Hacka svamparna smått, desto mindre desto bättre. 
Stek upp svampen i lite olja och låt vattnet från svamparna koka bort.
Tillsätt då smöret. Har man mycket svamp lönar det sig att steka i omgångar.
När smöret smält strör du över lite vetemjöl, rör om. 
Lagom mängd får man lite gå på känslan med. Svampen,
smöret och mjölet skall bli till en "fast gröt". Typ.

Plocka med en hålslev bort ca hälften av rotsakerna, resten får bli kvar 
i kastrullen. Lägg i "svampgröten", gärna i omgångar så man inte
får klumpar i soppan av vetemjölet. Tillsätt också timjan. 
Rör om och låt koka sakta i en kvart. 

Sedan mixas soppan samtidigt som man lägger till grädden. 
Enligt Kaj, kan soppan i det här skedet se ut som om den skulle 
skära sig (syran i vinet/vinägern och grädden kan få den att göra det). 
Men han skriver att det bara är att fortsätta mixa så löser det sig. 

Den färdigt mixade soppan får ännu puttra på en kvart.
Smaka av med peppar, salt och timjan om det behövs. 

Strö till slut över fint skuren persilja precis innan du serverar soppan. 

*

Eftersom jag inte äter kött, så höll jag mig till grönsaksfonden alltigenom.
Jag hade inte heller selleri-rot hemma, men väl bladselleri - funkade bra det med! 

Trattis-soppa är inte den fagraste av soppor - men oj vad god den är! 
Tipset om att skära den färska svampen så fin som möjligt innan är
verkligen ett bra tips. Trattkantarellen är en så seg svamp så 
den bara glider undan en mixer. Jag vet - jag har testat i ett tidigare liv...

*

När jag lagade den här soppan så mindes jag hur jag förr faktiskt 
lagade färdigt sådana här grundbaser till soppor och hade i frysen. 
Ett år hade jag kommit över rotsaker och lök till ett galet billigt pris
och då kokade jag mängder sopp-bas som var så enkla att plocka
fram då tiden var knapp - och voilá - man fick smaken av långkok
i sin soppa på bara en kvart! Det är ju bara så att grytor och soppor behöver
tid att utveckla alla sina smaker. Och det är värt det, men alltid finns ju
inte tiden. Så visst är det behändigt att man också kan frysa ner lite "tid"?!

Jag tror minsann jag skall fixa till några grundbaser i år med! 


Inga kommentarer: