MERA O-VETE-MAT...


Ja...

Nu är jag lyckligtvis inte den personen som skall ställa upp i 
bäst-på-något-som-helst som har med bakning att göra. 
Jag liksom bakar inte. Någonsin. 

Jag är nu en gång för alla en katastrof i köket när det kommer till att trolla fram
goda - och vackra - bakverk. Not my cup of tea, liksom.

Det oaktat tänkte jag bjuda på ett lite avvikande recept 
Runebergsdagen, och Runebergstårtan, 
till ära som jag testat på i och med min påtvingade 
avstå-vete-grej.

Jag tror ju att det finns andra därute som av orsak eller annan 
inte kan äta vete men ändå inte vill avstå från vissa säsongs-godsaker.

Jag har inga som helst problem att skippa bulle till kaffet. 
Söta bakelser och wienerbröd är inget som lockar mig.
Säsongens fastlagsbullen kan också gärna stanna på butikshyllan.

Men Runebergsbakelse. 
Det vill jag ha! 

På jobbet bjöd grabbarna på traditionell Runbergstårta senaste fredag,
Jag hade inte hjärta att (igen) säga nej tack. 
Dessutom ääääälskar jag Runebergstårta. 

Men jag fick ju sedan inse att det inte var det bästa beslutet 
jag den dagen tagit gällande vad jag skall äta om magen får säga sitt.
Och den sade...

*

Vis av skadan grävde jag fram ett recept på Runebergstårta som 
inte skulle innehålla vete. Och hittade följande:

150 g rumsvarmt smör
1 dl socker 
(eller om man också undviker socker 
så erytriol i samma mängd ) 
2 ägg
1 dl créme fraîche 
2 dl mandelmjöl
2 msk kokosmjöl
1 dl hackade hasselnötter
1 msk psyllium
1 tsk pepparkaks-krydda 
1,5 tsk kardemumma
2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker. Tillsätt ett ägg i taget och efter det créme fraîche. 
Blanda torra ingredienser ihop och tillsatt det i smeten. 
Använd muffinsformar eller dylikt och grädda tårtorna i 
200 grader i ca 20-25 minuter.

Dekoration:

Blanda lite färskost (typ Philadelphia) med några droppar pressad citron och
söta med socker och vaniljsocker till lagom sötma. 
Bred en ring runt bakelsen och klicka lite sylt i mitten. 
Jag gav varje bakelse en liten tsk punch (för det var det enda jag 
råkade ha hemma) innan dekoration. 
Det lyfter smaken, jag lovar.

*Njut*



Inga kommentarer: