FÖDELSEDAGSMIDDAG...

...har det varit i stugan i dag.
Har sagt det tidigare och säger det igen; det är så himla roligt att röra ihop en middag när man har TID att göra det. Dedär vardagsmiddagarna är inte alls lika intressanta!
Tid att planera, tid att duka, tid att laga, tid att njuta, sånt tycker jag så om!
Steg upp i morse och satte mig med morgonkoppen kaffe ute i trädgården (börjar bli lite extremt, jag vet, men ännu går det bra...) och började planera födelsedagsmiddagen. Min ex, min bästa vän och ungarnas pappa får en årsring till han också!
Efter morgonkaffet gav jag mig iväg till torget i grannstaden och gick och valde bland alla godsaker där, gick in i en butik med välförsedd kött- och fiskdisk. En sådan med betjäning. Över gatan för att köpa lite rött som passade till menyn. Vad jag njöt av att ha tid att välja grönskaer, byta några ord med torghandlaren. Lyssna på tips av den duktiga tösen i köttdisken. Och få hjälp med att välja ett passande vin.
Hur ofta är det inte så att man bara rafsar åt sig en färdigpackad tomatask, något köttliknande från kyldisken och vinet ja...jag erkänner när som helst att jag ganska ofta styrs av utseendet på etiketten på vinflaskan (hihiii). Undra på att jag har blivit tillfrågad att gå med i en vinklubb - de anser antagligen att jag kunde ha en hel del att lära mig...De har så rätt...hahahaa.
Jag tycker om tanken med slow food, på alla plan. Men det är inte så ofta jag riktigt känner att det är slow food för hela slanten hos oss. Tyvärr.
Men idag blev det så :). Lagar ofta sallad på mozzarella och tomat. Men idag gick jag steget längre och förädlade salladen lite: Man kramar ur de små halverade tomaterna. Silar saften, kokar upp den med olivolja, vit balsamvinäger, honung och låter en vaniljstång koka med. Bara koka upp och låta sedan svalna. Detta blandas ihop med de urkramade tomaterna och finskuren lök. Lägg upp mozzarellan på fat, salta och peppra och bred ut tomatfunderingen ovanpå. Så gott!!!
Jag tror att exet också tyckte att det var gott - att vara som "gäst" - si nu slapp han ju disken...hahahaa!
Till slut avslutade vi dagen som jag började den, med kaffe ute i trädgården. Trots att solen sken från klar himmel var det bara att konstatera att sommaren nog smygit iväg nånstans.
På olika ställen i skärgården tändes i kväll eldar. Hos endel är det villa-avslutning, på andra ställen firas forneldarnas natt.
Själv tände jag höstens första brasa och plockade fram sockorna.
Exets födelsedag har hos oss alltid varit sommarens sista fest. Nu kan hösten komma!
I höst skall jag försöka ge slow food ett större utrymme - och mera tid.
Men nu blir det fjäderholmarna för min del!
Sov gott!
M.

3 kommentarer:

S o F sa...

Ljuvligt - i både text och bild!

Inatt vid 24-tiden när jag tassade ut och släckte ljuslyktan ute vid husknuten, så var det VERKLIGEN höstlikt.
Väldigt mycket dagg i gräset och kyligt, bara runt 9 grader. Brrr.

Idag när vi gick upp så var/är det en fantastiskt vacker morgon. Solens strålar silar ner genom lövverken och spelar i daggen på gräsmattorna.

Hösten är definitivt här nu!

Varma söndagshälsningar!

Jojo sa...

Härligt! Underbart när man tar sig tid att njuta av mat eller sällskap eller bara höstens första brasa :) Själv har jag inget att elda i så jag hoppas du tuttar på nån kväll och njuter lite xtra för mig ;)

Kram J

Gela sa...

Vad härligt det såg ut. Gott!!! Tänkte för nån dag sedan att det väl är tid för venetsiansk firandet där hemma denna helg med brasa och raketer. Nu bärjar hösten snart vara här. Hoppas du får en fin vecka/Gela