DET ÄR SVETTIGT DETHÄR...

...påstår lillungen över sitt dagsverke...
Men TÄNK vad mycket man kan få till stånd genom att ge en lite småuttråkad unge en hammare och fria händer att slå, hamra, bända, slita, riva...av hjärtans lust!
- Jaha, då är det bara att sätta igång då...
En urgammal terass nere vid stranden skall rivas, och byggas en ny....det är tanken.
- Skall jag verkligen riva allt dethär helt ENSAM????
- Ja, jo....serdu jag måste ju övervaka att allt går tryggt och rätt till och sådär allmänt hålla ordning och så...Ja, och så måste jag hålla lite koll på holmen därborta, ser du? Såna där vuxengrejer...mumlar jag lite dåsigt, med ögonen slutna mot solen.
Efter en stund aktiverade sig min mamma-gen iallafall oroväckande och jag kände på mig att jag nog skall baka lite bröd idag.
Men inte vilket bröd som helst, utan mitt semester-sommar-bröd.
Kräver SUPERlite tid i köket, SUPERenkelt att laga och SUPERgott!!!
Det här behövs;
25 g jäst
2 tsk salt
1 msk honung
4 dl fingervarmt vatten
8-9 dl vetemjöl.
Smula jästen och blanda med salt och honung. Rör om. Bland i mjölet och rör om med en träslev. Degen skall vara ganska så lös. Låt allt jäsa ca två timmar. Tippa ut alltsammans på en ugnsplåt. Låt jäsa så länge det tar för ugnen att varmna upp sig till 250 grader. In med brödet i ugnen. Efter ca 15 minuter sänker man värmen till 125 grader och låter brödet grädda ännu ca 40 minuter.
Medan degen jäser sitter jag och beundrar rosa kattungetrampdynor. Om jag inte skulle göra det så kunde jag skiva oliver eller soltorkade tomater att blanda i degen, men just idag blev det inte så....;)
När brödet tagits ut ur ugnen gör jag små hål lite här och där i brödet, häller i lite olivolja och strör flingsalt över hela brödet.
Att nåt så enkelt kan vara så gott! Inget knådande, inget bakbordskladd....bara gott bröd! :)
Förstärkt av lite mat i magen fortsätter lillungen med sitt rivningprojekt.
Nu gäller det bara för mig att åstadkomma konststycket att inspirera mitt äldre barn lika mycket, så han bygger en NY terass åt oss...Lättare sagt än gjort, men jag får väl försöka...Så får vi se hur det går?
Lite annat än gullat med kattungarna har jag också gjort. Inte mycket, men lite...det får vi ta en annan gång, hihi.
Nu blir det bastu för den hårt arbetande parten av min lilla familj...
(Kanske jag som står bakom PLANERINGS- och TANKEarbetet också basta lite?)
Solvarma kramar till er alla!!!
M.

3 kommentarer:

Viola_T sa...

Härliga semesterglitar i ord och bild. Tack för baktips! Kanske ska jag passa på att göra det till den lilla släktlunchen nästa vecka! Fortsätt att njuta av livet i sommar!!!

Viola_T sa...

...semesterglimtar...
ska det vara :)

♥Min Eden♥ sa...

Vilken guuuuulllig kisse...jag blir helt sjuuuk av längtan efter en katt :(
Det där brödet måste jag bara testa, det såg för gott ut! En dum fråga bara...flingsalt...satte du i...men va e det????