ÄR MAN STOR NÄR MAN ÄR 10?

Här kryas det sakta på sig. Lillungen hade åkt på sitt livs första bihåleinflammation, angina och öroninflammation. Slut var han, och ont hade han och febern åkte bergochdalbana i hans kropp.

Som ett riktigt skruttigt päron kände han sig;)


Mina ungar har gu´skelov varit av den friska sorten. Det har varit sällan jag behövt stanna hemma med dem, därför är dethär med rätt till vård av sjuka barn inte något jag varit speciellt insatt i...

Men läkaren som vi besökte var klok nog att fråga om jag behöver ett intyg till min arbetsgivare.
- Jo, ja...kanske??? Jag VET faktiskt inte. Men vi stannar ju hemma bara ett par tre dar?

- Ja, men det finns de arbetsgivare som kräver läkarintyg när barnet är över 10 år, tyvärr nog, svarade hon.

- Jaha, nå men jo, isåfall, tack!


Lillungen var så slut av läkarbesöket och väntan på apoteket så jag fick nästan bära honom de sista metrarna hem. Han somnade bums när han nått soffan.

Efter en stund ringde min chef som fått mitt meddelande om att jag åkt med lillungen till läkare.

- Jaha, men du vet ju att det dras från din lön om du stannar hemma, var det första hon sade när hon ringde.

(Nu är det inte hennes fel, men det kändes som en disktrasa i ansiktet...)
- Jo, men jag har läkarintyg, sa jag och skickade en tacksam tanke till läkaren som förstått att skriva ut ett sådant.


- Sjukintyg hjälper inte, insjuknar barn över 10 år har man bara en dag rätt att vara hemma, under den tiden är det meningen att man skall hitta en vårdare åt barnet, fick jag till svar

- Men han HAR ju redan en vårdare...mig, hans mamma!

Jag blev bara alldeles tom. Skulle jag lämna min för tillfället inte alldeles stora och starka lillkille, ensam hemma med skyhög feber och ett allmäntillstånd som en disktrasa?

Det är inte några ynkliga slantar som upprör mig, utan det att man anser att en sjuk 10-åring skall klara sig själv!!!

En tretton-fjortonåring, jo kanske....men inte en tioåring!

NEVER!!!

Är jag bara en blöt hönsmamma...eller???
undrar


P.s. Gift med en företagare har jag insikt i den världen också, men tror starkt på att man bör flexa åt båda hållen. Har varit synnerligen flexibel när min arbetsgivare frågat om jag ställer upp på än det ena än det andra. Just nu är jag inte speciellt motiverad till det. Är det så det skall vara??? Förlorar inte alla på det?

5 kommentarer:

annashusidingtuna sa...

Klantigt av din arbetsgivare!!!
Naturligtvis beror det på åkomman men du fick ju intyg från läkaren så nog borde det vara verifikation på att han är riktigt illa därran.

En del arbetsgivare tänker inte på att jobba för trivseln på jobbet och nu har du fått olustkänslor inför ditt jobb som inte fanns där innan eller hur?
Hoppas att det löser sig!
Kram Anna

Home No.1 sa...

Hej, vad är det för dumheter jag hör, vilken okänslig arbetsgivare, kanske dax att gå en kurs i normalt folkvett eller?
Man är inte så kaxig när man är 10 år och sjuk, eller 42 år och sjuk för den delen heller!
Så förväntas du att skaffa en vårdare? Vad är det för påhitt ni har, det är ju inte klokt, och inte blir din inställning mot din arbetsgivare bättre av ett sådant bemötande heller....man vill ju finnas för sina barn när de är sjuka då om aldrig förr är man behövd!
Hoppas det ordnar upp sig för er!
Såg att du länkade till butiken, tack det glädjer mig oerhört...maila mig på info@homenumberone.se så ska du få en personlig kod till butiken!

Stor kram till er två!
Annica.

Vit Gladiolus sa...

Jag håller med dig absolut, hur fungerar en del människor???
Så himla klantigt! Stå på dig!!
Kraaaam
Klart att de inte är stora när de är 10 år heller....
Kraaaaaaaaaaaam

Anonym sa...

Det klart att man får löneavdrag från arbetsgivaren, det är ju försäkringskassan som ersätter när man är hemma med sjukt barn

Maggi sa...

Hej löneadministratör. Vi har nog lite annat system i Finland? Jag står nämligen för det själv om jag blir hemma och sköter sjukt barn över 10år. Fast, det var inte det som "upprörde" mig, pengarna alltså, utan att man anser att en 10-åring är stor nog att sköta sig själv hemma. Jo, kanske, med lite vanlig snuva, men inte om man är rejält sjuk. Det var min point...:)