HIPP HIPP HURRAA



Nu är "lillungen" firad med höstig boeuf bourguignon, potatismos, ljummen sallad med 
getostkräm och en tarte tatin med glass. Franskt alltigenom. 
Spelar ingen större roll för de övriga runt bordet. Allt sjunker bara det är gott. 
Har en ganska så tacksam släkt att bjuda mat åt. 
Men för att roa mig själv så är det skoj med lite tema så där. 

Idag är det söndag och underbart höstväder. Inget på agendan så jag 
tog kameran med på en promenad. Så skönt i luften, svalt men inte kallt ännu. 


Den här hösten har lite tagit mig på säng. Det var ju så länge varmt så 
jag är lite ur min egna årstidsklocka. Och så är ju som sagt huset inplastat så
den där omedvetna kontrollen om hurudant vädret är saknas. Och så saknas
vissa höstrutiner också i år. Även om jag då bott i lägenhet de senaste åren så 
har jag ändå velat pynta till höst på balkongen. 
Nu är ju balkongen ur bruk och jag känner mig lite vilsen när jag inte 
riktigt har nåt att höstpynta. Förvisso kan jag göra det inne, men saknar det där
med ljung och levande ljus i lyktor och att liksom bädda fint för vintern i 
krukor och ja hela den proceduren. Det känns konstigt helt enkelt. 
Som om jag inte riktigt avslutat en årstid. 


Det skall förresten bli intressant att se hurudan vinter vi kommer
att få i år. Lyssnade på radion där det i ett program presenterades olika
scenarier om den kommande vinterns väder. 
Det har, som sagt, varit en varm höst, vilket betyder att vattnet i Östersjön fortfarande
är varmt för årstiden. Skulle de kommande vindarna att vara syd- sydvästliga så skulle
vi få en varm och regning vinter, en sk. "dansk vinter". Men om den polar-
virveln som snurrar runt Island/polarområdet försvagas så skulle det kunna
leda till att kalla nordliga vindar kommer åt att ta över och då kan kombinationen
kalla nordanvindar möter fuktigt "varm" luft över Östersjön leda till maffiga
snöstormar här längs vår sydkust. I väntan på någondera då. 

Kram Maggi




 

Inga kommentarer: