FREDAGSMYS - FINNS DEN KVAR?


Någonstans vid den tidpunkten att det kom ett virus vid namn Corona och folk
försvann på distansjobb in i sina stugor hände något med fredagsmyset tror jag.
Jag kanske har fel, kanske det bara är en åldersgrej och i och med att ungarna
försvann ut i sina egna liv blev det lite väl pretentiöst med fredagsmys så som det
var innan. Hur är det hos er? Finns fredagsmyset kvar? 

Hur som helst så är det fredag idag och jag har haft ledigt, förberett morgondagens
födelsedagsmiddag (lillungens). Hade planerat in en skogspromenad med kameran men just då 
öppnade himlen sina regnportar och jag fick snällt styra hemåt. Besviken fick det mig att 
bestämma mig för att idag skall det minsann fredagsmysas! 
Med sådan där comfortfood som inte sällar sig till de mer hälsosamma alla gånger, 
men som man ändå vill ha nu och då. 

Tortillahamburgare! 

Jag vet inte hur det är med er, men de gånger vi äter tortilla/fajitas här hemma
så blir det ständigt minst ett halvt paket över - som jag sedan fryser ner. 
Och så har jag "alldeles plötsligt" fem öppnade paket av tortillor i frysen, 
för jag glömmer dem där när det är dags för nästa tortillamiddag och köper nytt. 
Så nu skall jag råda bot och bättring! 

Men vad är då Tortillahamburgare? Nå, det bästa av två världar!
Man småttar kryddad, rå köttfärs på ett tortilla bröd. Klämmer den tunt ända
ut till kanterna. Så steker man köttfärstortillan i stekpanna först med köttet neråt
och När det fått fin färg så vänder man på tortillan och stänger av värmen. 
Lägg på en eller ett par skivor cheddarost (sådan där hamburger-ost)
och låt den smälta under lock. Lagar man många så kan man lägga de färdigt stekta 
tortillorna på en ugnsplåt och låta osten smälta på köttet i ugnen, men en eller 
två portioner fixar man på spisen. 

Nu babblar jag...när osten smält så där lämpligt så strösslar man över vad man nu känner för. 
Jag hade sallad, tomat, inlagd rödlök och -gurka. 
Och så en sås som jag rörde ihop av 
lite majonäs (med vitlök), lite crème frâiche, ketchup, lite senap och lite gurksallad. 

Så viker man den dubbel och hugger i. Löjligt gott! 
Det går inte att förneka att hamburgare är gott. Själv kan jag
tycka att en traditionell hamburgare är lite för mycket bröd, 
så för mig är det här perfekt! 

Nu skall jag börja avverka de där kvarglömda tortillorna från frysen. 
Och damma av begreppet fredagsmys. Heh!

 

Lite kattuppdatering behöver vi ju? 
Men det tar vi en annan gång så inlägget inte blir sååå långt. 

Ha en mysig fredagskväll därute i stugorna! 

Kram Maggi

Inga kommentarer: