STUGAN KORKAD, NY SÄSONG


Landade här på stugan på torsdagen, och nu är det söndagkväll. 
Fredagen distansjobbade jag hela dagen och på lördagen åkte
jag iväg på en lunchträff med en kompis och passade samtidigt på att, 
trots den kalla våren, snusa runt lite i plantbutiker och köpa något
smått i sommarblomsväg. 

Idag söndag har jag mest skurat, putsat, fejat. I vinter har vi, som jag kanske
nämnt, haft extra mycket möss inne pga kvarglömd mat - och det märks!

Är nog van med att det finns att skura och städa efter en vinter, så det är inte det, 
men i år var det rejält mer än vanligt. 

En annan sak som hör till mina vårrutiner är att kolla att brandsläckaren är så att
säga på grönt. Och det var den ju. Har äntligen hittat en så snygg brandsläckare så
den får gärna stå framme vid öppna spisen. De röda jag tidigare haft har jag alltid gömt
bakom en gardin...heh! 


När jag anlände hit så var det fortfarande rätt bistra vindar. Hittade lite nötter
i ett skåp och lade ut det till fåglarna. I synnerhet en hackspett (hona) var ivrig med att
hämta nötter och gömma dem under barken i de närliggande tallarna. Det här är ett "höstbeteende" 
hos hackspettar så antar att det här är en ung hona som inte riktigt har koll på årstiden? 

Dessvärre märkte ekorren snabbt vad som var på gång och i samma takt som hackspetten 
gömde nötterna i tallen, var ekorren där och nappade dem åt sig själv. 
Tog inte väldigt länge innan en hungrig bofinkshane märkte att hackspetten hade små
utmaningar i att försöka klämma in nötterna i en alldeles för ung tall (tallen är inte
så djupt fårad) så smulor av nötterna som hackspetten hackat på föll till marken. 
Och vips hade bofinken också fått lite smulor att ta till. 


Idag har det äntligen varit lite känning av en vårvärme. 
Det lilla olivträdet fick komma ut på sin sommarplats och jag satt till och med
en stund i korgstolen och bara njöt av solen! 

I morgon kommer gubben och äldre grabben för att fira Valborg. 
Min svägerska och svåger är också här i grannstugan så det blir lite 
släktkalas av det hela. Det gillar vi! 

Ringde precis till gubben och sade att han nog skall hämta mina frösådder med sig
när han kommer. Just nu känner jag att jag vill stanna lite längre här än bara
över Valborg. Våren i skärgården är underbar. Lite kallare, lite senare, lite 
långsammare, men ack så vacker. Och när man väl är här så vill man inte bort. 


 

Inga kommentarer: