REGN - SNÖ - SNÖ - HAGEL - REGN - SNÖ


I början av april slogs något 50 år gammalt köldrekord för den
dagen i Finland. Det finns rekord som jag kunde tänka mig leva utan. 
Det är ett sådant. 

I år var jag sen med att så mina luktärter för det var bara en massa annat och
fröpåsarna föll lite i glömska. När jag sedan sådde dem så grodde de snabbt och 
jag förde ut dem på balkongen var det var svalt så de inte skulle ränna iväg
och bli rangliga. Den risken finns inte då de häromdagen fick till och med
lite snö i nacken på sig. Och ja, nu vet jag, de sköra små plantorna klarar rejält med 
minusgrader. Tuffa jäklar är de. 
Snudd på tuffare än vad jag känner mig när jag går ut. 

I höstas köpte jag mig en ny jacka av ett för mig okänt märke "Seasalt Cornwall". 
(inget betalt samarbete här inte, som vanligt, hojtar till när jag hittar nåt bra bara). 

Britter är ju bra på kläder som tål lite alla överraskningar som kan komma ner-
vräkande från himlen, och den här jackan är just en sådan. 
Varm, vindtät, regnhållande. Huva med skönaste fuskpälsen ever! 
Snygg är den också! 
Med andra ord - perfekt för en finsk höst - och vår...
...måste erkänna att jag köpte deras tunnaste jacka också, även den RAIN-tålig. 
Så där till sommaren - OM det skulle regna? 


Men även om jag verkligen gillar min jacka så är det onekligen så 
att jag börjar längta efter lite linnefladder i ljumma vindar. 

Och min vildpelargon (Pelargonium australis) visar verkligen tydligt hur
gärna den vill att det skall bli vår. Vår på riktigt. 
Sol och varmt. Kanske sommar rentav? 



Har inte i år försått så mycket alls. Luktärterna och så 
någon chili och lite paprika. 
Allt jag i vanliga fall har på balkongen skall ju i år transporteras till
stugan i och med den stundande fasadrenoveringen så försöker
hålla min våriver lite i styr så det inte blir sååå mycket att 
transportera. Lillungen med pickupen tackar ;). 

Om man nu skall leta efter något positivt i det iskalla vädret 
så är det att vårlökarnas blomning minsann inte är över i 
snabbaste rasket. Den här påskliljan har sett likdan ut i veckor nu. 
Ibland med snö, ibland utan...oftast med känns det som.


Inga kommentarer: