NOVEMBERS SKÖNHET


Så blev det då november, månaden som sakta har seglat upp till en av mina favoriter. 
Där ligger en stillhetens lovsång som jag bara älskar att vara i. 

Finns inget bättre än en skogspromenad i november. 
Massor av syre och kanske lite vind som är fräsch utan att
ännu vara isande kall. En fuktighet i luften som är frisk. 
Och en tystnad som är inkluderande och ger utrymme för egna tankar att
vandra fritt istället för att man fokuserar på fågelsång eller växter, 
eller att det är mygg eller att det är halt. 
November ger en chans att bara vara. 

Och spöregnar det en heldag finns det alla legitima orsaker 
i världen att bara krypa ner i soffan och läsa sig igenom dagen. 

Kanske jag har nämnt här - liksom vad har jag inte nämnt här? - att jag gick
smått in i väggen för några år sedan och så om man lägger lite
klimakterie-okoncentration på det så är det ganska kört att 
orka läsa längre texter. Eller ens att lyssna på det. 
Så var det i alla fall för mig. Jag hade böcker "under arbete" i 
eviga tider och tragglade mig fram några sidor per gång, men utan att
njuta av läsandet så som jag gjort alltsedan jag lärde mig läsa. 
Men nu var det stop. Under några år. 

Förra sommaren kände jag att det var på väg tillbaka, det där sköna läsandet. 
Förmågan att dyka in i berättelserna och låta sig dras med.
Och nu har det nog kommit för att stanna, vågar jag påstå. 

Varpå jag har läst mer denna höst än jag gjort på eviga tider! 
Därför blev jag minst sagt fnissig när jag såg vad jag hade skrivit
på amaryllisens namnlapp då jag planterade mina amaryller. 

Sorten heter alltså inte READ Pearl utan RED Pearl. 
Lite för mycket läsande på hjärnan tydligen, heh! 

På tal om amaryller förresten. 
Finns inget bättre den här årstiden än amaryller. 
Man petar ner en knöl och efter ett tag börjar det spira från 
knölen. Och hur mycket behöver vi inte denna växtkraft just i november. 
Visst man kan köpa buketter och blommande krukväxter för att pigga upp sig, 
men det är inte samma sak som att få följa med hur något utvecklas. 
Växer liksom, under en period då det mesta andra bara vissnar eller
är i dvala, eller ja - mest överlever. 

Nu är det snart kväll, gubben är på väg hem och 
hemma om en knapp timme så jag skall tassa ut i köket
och sno ihop en liten fredagsmiddag. 

Ha det gott - gott folk! 




 

Inga kommentarer: