JULDOFT OCH VÄXTKRAFT



I höstas köpte jag alltså tre små knölar som mest ser ut som ko-mockor
av en växt som heter höstcyklamen. Tanken var att plantera dem i 
skogsträdgården där vid stugan, men så kom annat i vägen och jag 
kom aldrig för att åka till stugan mer i år. Så "ko-mockorna" hamnade
på ett fat på vardagsrumsbordet. Under en lång tid hände ingenting. 
En av "mockorna" var redan från början ganska, låt oss kalla det "mjuk i kanterna", 
så rätt snabbt fick jag lova att slänga den. En "mocka" visade inga som helst tecken 
på att den skulle innehålla några som helst levnadstecken så den 
fick flytta lite mer i skymundan på ett fönsterbräde, men en "mocka" formligen
krälade av liv! Ser nästan lite overkligt ut när de små blomstänglarna börjar
tränga sig fram ur en till synes stendöd brun klump. 

Precis har en allra första lilla blomknopp börjat veckla ut sig och 
jag blir så fascinerad av denna utveckling till blomning i mörkaste november. 
Man kan inte påstå att denna höstcyklamen kommer att vara den mest
färggranna och pråliga julblomman i byn så att säga, men i mitt hem
nog den finaste och mest uppskattade lilla julblomma. 
För liten är den. Knappt en halv tändsticka hög. 

*

I övrigt har jag bakat. Jag brukar inte baka. 

Ibland händer det att jag köper färdig pepparkaksdeg för att 
baka lite pepparkakor men det är i ärlighetens namn mest för
doften och stämningens skull. Inte så mycket för att vare sig jag
eller någon annan i min familj skulle tycka att pepparkakor nu är så jättegoda. 

Men doften är! 

Så i år bakade jag faktiskt en mjuk version av pepparkaka.
För att få doften av jul att sprida sig i hemmet och skapa lite
adventskänsla. Sedan kom gubben in i köket och började
steka lite bacon åt sig, så ja, den där pepparkaks-jul-advents-doften
fick se sig besegrad rätt snabbt...

I övrigt hade jag helt misstagit mig. 
Trodde att det var första advent detta veckoslut, bara för att 
det var den 24 november här i veckan och en månad till jul 
och då kopplade min postflunsiga hjärna att det är samma som fyra 
veckor och alltså måste det vara första advent idag, söndag. 

Fram med el-ljusstakarna till fönstren! Jess, sååå mysigt!!
Först igår kväll när jag körde med äldre grabben in till Helsingfors för
att gå på teater insåg jag att jag nog är den enda som har el-ljustakarna
tända därhemma...

...alltså måste första advent vara först nästa veckoslut! 

Nåh, en vecka hit eller dit, tänker jag. 
Snart följer alla andra efter! 

Inga kommentarer: