KURA SKYMNING


Jodå, jag är en snoozare! 
Finns inget bättre än att få vakna till en ny dag så där
lite i gången liksom. Från första ilska ringet
från väckarklockan tar det enkelt 
en halv timmes snoozande innan jag kravlar
mig upp ur sänghalmen. Men då har jag hunnit i någon slags
halvdvala sträcka på mig åt alla håll och kanter. Ömsom har jag hunnit 
krypa djupare in under täcket och ömsom ligga och titta ut på björken
utanför sovrumsfönstret. Det är en så fin hängbjörk med långa
gracila kvistar. Gillar den. 

Nu är det ju dessvärre så mörkt på morgonen när min
telefon påbörjar sin morgonrutin med att få upp mig så
någon björk ser jag inte. Det är bara mörkt. 
Saknar ju totalt den där morgon-genen som får personer att 
på stålande gott humör skutta upp från sängen som någon
Rönnerdahl med adhd. 

Men jag snoozar, då hinner liksom min kropp och min
sömndruckna själ vänja sig vid tanken att människan inte
av fysiologiska orsaker kan gå i ide och sova sig genom vintern. 
Inte idag heller. 

Mörkret på morgonen gör att jag skulle vilja snooza ännu längre,
men eftersom jag har ett jobb som kallar så är det bara att snällt
slänga benen över sängkanten och kravla sig upp. 

Om morgonmörkret kan kännas lite tungt den här tiden på året, 
så - smått motsägelsefullt - älskar jag skymning inomhus. 
Det blir så där omfamnande på något vis. 

Gubben jag delar ljuskällorna i huset med är inte alltid helt av samma
åsikt om hur lite man behöver ha starka lampor på - trots mörkret. 
Det är ju så mysigt att kura skymning - hela dagen, tycker jag. 

Men eftersom det är jag som är familjens "kamrer" och sitter med appar om
elpriser så kan jag utropa ett litet;
- Oj, oj, ooooj, vad börspriset på el är högt idag! 

Och då plötsligt är det faktiskt helt okej att ha lite mindre belysning i huset. 
Man skall veta i vilka trådar man skall dra, fniss! 

(Jag tror han genomskådar mig, men låter mig hållas...)


 

Inga kommentarer: