OM TEKNIK OCH SÅ


Det kan hända att jag i mångt och mycket är en flumtomte som 
älskar gamla möbler, rostiga trädgårdsattiraljer och tror att 
det där med att tända levande ljus förbättrar ens mentala livskvalitet
mer än det mesta. Men så finns det en annan sida av mig också och det 
är min teknik-sida. Jag avskyr dålig teknik. 
Har jag inte råd att köpa bra teknik är jag utan (mat) tills jag kan köpa 
det jag vill ha. Och där var jag kan spontanshoppa både något
klädesplagg eller en inredningsgrej så är jag en mycket selektiv
konsument så fort vi talar om teknik (och bilar). 

Nu låter jag ju som om jag hade en tudelad personlighet, och kanske det 
är lite så - fast på ett icke medicinskt plan. 


Däremot, eller kanske just därför att jag är så selektiv, så har jag inte alls
speciellt mycket teknik här hemma. Men det jag har är, som mina barn skulle
i tiderna uttryckt det, bra skit. Därför vill jag tipsa om ett par riktigt bra hörlurar om du
nu skulle gå i hörlureanskaffnings-tankar. 

För det första är de här riktigt minimalistisk snygga. Jag känner inte att min hemelektronik
på något sätt behöver sticka ut, snarare tvärtom är det en fördel om det smälter in i 
inredningen så att säga. De gör de här. De hojtar inte på uppmärksamhet. Men
de är så där subtilt stiliga med sitt linnetygsöverdrag och fast de är av
plast så är de så där "kvalitetsplastiga". Ni vet vad jag menar? 

Ett annat krav som jag tycker att är viktigt är att de är bekväma. Ganska självklart, men 
jag vill att hörlurarna skall kännas lätta, eller helst knappt kännas alls och det uppfyller de
här. Har ganska små öron och kan tycka att vissa lurar känns för tunga och för stora för mig. 
De här är precis lämpliga, skall jag nu klämma fram med nåt negativt så 
kan de bli lite svettiga om man har dem på sig varma sommardagar. 
Men så är det säkert med nästan alla över-öronen-lurar?

Så kommer de med en riktigt snygg transportväska. Hård sådan som 
skyddar lurarna även om man annars är en slarvig packare (vilket jag är...)



Nå det var det estetiska och bekväma. 
Det är liksom avbockat, men det tekniska då - det som kanske
ändå på riktigt är det viktiga? 

Jep, de har en bra ljudåtergivning. Kanske lite väl mycket bas i 
fabriksinställningen, men det kan man fixa med en app som man kan 
ladda ner. Jag gillar bas så det får vara som det är hos mig. De är också 
brusreducerande vilket är skönt. Med en enkel rörelse på höger öronlur kan 
man minska eller höja nivån på brusreduceringen. Och när vi är inne på 
det så justerar man också ljudnivån, stänger av och sätter på ljudet samt
svarar i telefon genom att enkelt knäppa eller dra på luren. 
Det lär man sig på en minut. 

Det är ofta så hemma hos oss att både gubben och jag vill se
på olika program samtidigt och för att slippa stänga in oss i olika
rum har vi helt enkelt gått över till att använda lurar. 
Det jag gillar med dessa lurar är, förutom att de är wireless förstås och att jag kan tassa iväg till
köket efter en kopp kaffe och ändå fortsätta lyssna på vad det nu är jag lyssnar på, 
även det att om jag väljer att ta av dem så stannar de automatiskt både ljudet och
tex den film jag håller på att se. Och så stänger de av sig efter en stund om 
jag lämnar dem drällande på bordet. Vilket sker typ alltid...

Och sedan sist men inte minst. 
De har bland marknadens längsta användningstid mellan laddningarna. 
Upp till 60 timmar, även då brusreduceringen är på. 
Och det om något gillar jag. Man har ändå så mycket grejer som man 
måste sätta i laddning, så en grej som inte behöver det så ofta. Ja tack! 

Som ni alla vet så får jag ju noll sponsorering och här på min 
blogg dyker det bara upp tips på grejer som jag verkligen tycker
förtjänar att lyftas fram. Lite som jag skulle göra runt kaffebordet på jobbet. 
Tipsa om nåt bra helt enkelt. 

Lurarnas pris landar väl någonstans i mellanprisklassen, men jag tycker
man får mycket för pengarna. Har inte testat sååå många andra, men de här
är klart behagligare, lättare och bättre än de gubben har - och de är bra mycket dyrare. 
Och fulare. Heh. 

Så ännu en sak som jag gillar med dessa. De är snabba på att parkoppla. 
Om jag tex vill lyssna på musik medan jag jobbar så kopplar de blixtsnabbt om
till min telefon om den ringer så att jag kan ta samtalet i lurarna. 
De lär också ha riktigt bra mikrofon - det måste jag ju bara förlita på vad de
jag talar med säger, och ingen har klagat. 

Och just det - märket på lurarna! Smått väsentligt. 

 * Sennheiser Momentum 4 *

Så ja...om du går i hörlur-anskaffningstankar och inte än 
skrivit till tomten, så här ett tips på det. 

Skön söndagskväll alla! 





 

Inga kommentarer: