TAPAS PÅ TORSDAG



Av olika orsaker har min lust till matlagning legat lågt ett bra tag redan. 
Bör nämnas att jag är galet nöjd att vara tvåsam igen efter några årtionden 
där emellan med barnrumba och hela den där familjebiten. 
Men...det är mer skoj att kocka för en lite större publik än gubben å mig. 
Dessutom är gubben hur nöjd som helst med att sno ihop något enkelt 
av det som det nu råkar finnas i kylskåpet. Ibland blir det bra, ibland lite märkligt. 

Men själv har jag tappat lusten till matlagning. 
Och jag vet inte än om jag saknar det, eller om det bara är skönt! 

Kanske den annalkande semestern återställer lusten till matlagning.
Återstår att se! 


 

Men ikväll, denna helt vanliga torsdagskväll, var gubben bjuden på en 
tapaskväll med de i vårt husbolag som talar, eller studerar spanska. 
Eftersom min spanska vokabulär är något mager så avtackade jag för inbjudan, 
som nu bara kom till mig av pur artighet - det inser till och med jag. Heh! 

Släpade mig till butiken och insåg hur jag även denna dag kunde smita 
från att kocka i köket. Inspirerad av gubbens spanska tapaskväll köpte jag mig en 
tapas-tallrik for one. Dukade upp på balkongen, kvällssolen värmde skönt. 
Måsarna skränade över sjön, och svalorna detsamma över himlen. 

Klämde i mig lite oliver och soltorkade tomater. 
Doppade bröd i en galet god vitlöksdipp, och kände att nu är det minsann lite sommarkänsla.
Och jag har sluppit köksturen - idag igen. 

Halv"fabrikat" är inte alltid fel.



 

Inga kommentarer: