INTE SÅ MÅNGA KNOP


 Med midsommaren kom hettan. 

Och jag är hemskt tudelad till den. Visst är det skönt med sommarvärme, 
och jag vill verkligen inte klaga, men jag är inte längre så bra på
det här med hetta. Kanske jag aldrig ens varit det. 
Här ute i skärgården finns det ändå lite lättnad, då det blåser. 
Men vinden saknas också nu. Så ja, det är hett...

Har en liten tilläggsbyggnad som borde målas, en del sten som (fortfarande) 
borde bäras på plats, lite stengångar till som borde färdigställas. 
Med andra ord inte en sysselsättning som lockar en i denna hetta. 

Vill helst bara dåsa och läsa. 
Så tillvaron går inte i så många knop. 
Men så får det ju gärna vara när semestern står för dörren. 

Snubblade över en sådan där "svara-på-frågor-blogg-grej" som 
var rätt så vanliga när Bloggolandien var en ny värld. 
Jag tycker de var lite charmiga, så här kommer mina svar på tolv
sommarfrågor. Ta gärna och kopiera en dag då man vill göra ett inlägg, 
men värmen sätter stopp för all hjärnverksamhet. Alla med blogg vet den
känslan. Skrivlust, men skrivblockad. 

Så här kommer de tolv: 

1. Bästa badstället?

Nu är jag ju extremt bortskämd med egen strand på stugan och egen 
strand också vid husbolaget dit vi flyttade för ett år sedan så kan inte
direkt säga att jag söker mig till andra stränder just nu. Men det finns ett par 
platser i huvudstadsregionen som jag från tidigare år gillat och det är 
Kaitalampi i Esbo. Det är något med hela platsen som tilltalar. Så gillar jag också
Mustalampi, Valklampi och Haukkalampi som finns där rätt nära. 
Det är något alldeles speciellt, närapå trolskt, att simma i vatten som är nästan 
svartbrunt av vatten från kärren. Och att simma bland näckrosor! 
Alla borde någongång simma i en skogstjärn. Det är magiskt!
I Vanda där jag bodde innan var nog Kuusijärvi (Hanaböle träsk) en favorit. Synd bara att 
där är jättesvårt att hitta parkeringsplats i och med att man för ett par
år sedan öppnade upp en ny vandringsled till Sibbo storskogs nationalpark från samma
plats som simstranden, vilket ledde till att inte bara simmare längre parkerade där utan
också alla som ville vandra i nationalparken. Liten miss, men den skall väl 
åtgärdas så småningom. 
Ovannämnda stränder är sådana som också har en fin natur och jag 
tar gärna en tur till dem även off-season. 
Som ett barndomsminne måste jag nämna simstränderna längs Vanda å. 
Lite annorlunda att få känna "suget" av ån när man tar sig en simtur. 
Och här i sommarkommunen Bromarf - måste ju bara nämna Padva stranden. 

2. Bästa utflyktsmålet?

Är själv en sådan där "tema-person". Jag behöver liksom ett tema, helt för mig själv,
då jag drar iväg på utfärd. Kan vara nationalparker, vandringleder, parker.
En av de större tema-utfärderna var då jag försökte hitta så många platser som möjligt
där man fortfarande kan hitta kopplingar till kungsvägen mellan Åbo och Viborg. 
Det projektet blev till min andra blogg:  Min kungsväg. (klick så kommer du dit)
Saknar att jag inte just nu har ett motsvarande projekt. Har tänkt på ett sådant som 
Finlands alla kuststäder? Från Torneå till Fredrikshamn. 
Men det bästa utflyktsmålet är väl att bara ge sig iväg och upptäcka? 
Lite får man tänka till med dessa stigande bensinpriserna.

3. Bästa picnic-korgen? 

Picnicar i traditionell mening rätt sällan. Delvis säkert för att jag har de där stränderna
sådär inom lagom räckhåll. I alla fall när barnen var små, så kopplade jag ihop picnic
med dagar på stranden. Numera är jag också hundlös men de senaste och mysigaste picnic-minnen 
är nog utfärderna med Aida. Valde ofta utfärdsmat som vi kunde dela. Knackkorvar tex. 
En korv åt hunden och en åt mig, typ. Oftast gjorde jag så att jag backade bilen till någon fin plats 
och så satt vi med bakluckan öppen på bilen och "delade" matsäck. 
Ett picnic-korg-minne som jag minns så här spontant är då jag var med lillungen på en dagsutfärd och
vi hade packat med lite väl mycket i matväg, så det blev både bulle och kaffe över. 
På hemvägen råkade vi i en bilkö som bara stod stilla pga en svår trafikolycka längre fram. 
Så vi var rätt nöjda när vi plockade fram smörgås och bulle, kaffe och kakao 
och hade picnic i bilen. Bilarna i filen bredvid som sakta sniglade sig framåt hade roligt
åt vår dukning ovanpå instrumentbrädan. Aldrig fått så många tummen upp för en picnic. 

4. Bästa utomhus-läsningsplatsen? 

Har nästan identiska korgstolar både hemma på balkongen och här på
stugans glasveranda. Båda är i skugga största delen av dagen vilket passar 
mig dessa heta dagar, men också för att jag numera läser det mesta i bokväg på en padda. 
Och den sortens "paddor" gillar inte heller sol. Vill jag av någon orsak sätta
mig i solen så tar jag en ljudbok i öronen. Eller ett korsord. 

5. Bästa musiken en sommarkväll? 

Här är jag bara extremt dålig. Lyssnar sällan på musik ute, sommar eller inte. 
I skrivande stund, 23.18 på kvällen så består min ljudvärld av måsarna som skränar
på skäret ett stycke ut i viken. Och mitt knappande på tangenterna. Saknar sällan musik. 

6. Bästa på grillen? 

Nu blir det inte någon höjdare precis! 
Gav precis igår bort vår gasgrill. Har inte använt den på ett år. 
Inte heller vår kolgrill - och inte den elektriska vi har på balkongen i stan. 
Så ja....jag tar nästa fråga...heh! 
Men OM jag skulle grilla så är det nog gott med grillade grönsaker,
ibland en grillkorv (men gärna då på någon marknad eller sommarteater) och 
så kan jag vid vissa tillfällen nog smaka på gott grillat kött, men det 
händer inte speciellt ofta. 
(Jag hade ju lämnat bort köttet helt i många år, men är numera flexitarian
och kan ibland unna mig en lyxig bit kött. Men det skall vara lyx - inte
vardagsvara.) 

7. Bästa sommarmotionen

Skulle gärna nämna en hel del här, men eftersom min rygg fortsätter trilskas så
kan jag nästan känna för att ställa en motfråga: 
Vilken sommarmotion? 
Men just nu skulle det nog vara trädgårdsarbete, skogspromenader och 
simning (bara vattnet blir varmt nog). Men det beror på dagskonditionen. 
Så är läget just nu. Surt! 

8. Bästa sommarfågeln?

Det här blir svårt...finns ett antal. 
Jag gillar ju alla fåglar! 
Men just nu är nog svartvita flugsnapparen en favorit för dagen. De häckar
alltid i våra holkar här runt stugan och skall i dagarna precis 
få ut sina ungar ur boet. Man ser det på hur föräldrarna beter sig runt holken. 
Älskar sången av koltrast och näktergal, men mina största favoriter är 
våra övervintrande mesar och sparvar. 
Tofsmesen och gråsparven gillar jag alldeles speciellt. 

9. Bästa sommarfrukten/-grönsaken/-bären

När det är riktigt hett så gillar jag att käka både melon och persika. 
Men skulle vara fel att inte nämna nypotatis. Är inte speciellt förtjust i potatis
så där överlag, men nypotatis är ju rent guld! 
Och så de där egna tomaterna...Vissa år har det inte blivit fler än en handfull,
men åååh och aaahhh! 
Tycker nog om bär också, men har ingen speciell favorit. 

10. Bästa glassen? 

Eh...är inte speciellt förtjust i glass, men om jag måste så tar jag en softice. 
Och så har jag hittat en vegansk pistaschglass som är god. 
Inte så söt. Nämnde jag att sött inte är min grej? 

11.Bästa sommarplagget? 

Uff....känner att jag kanske borde uppdatera min garderob efter corona-åren. 
Känner att jag blivit något "snäv" i min "stil", om jag nu ens någonsin haft en egen 
stil, alltså. En del av mig är ju fladdrig linneklänning, en del tights och tunika (gärna i simpelt svart)
och så en del som trivs i fritidskläder. Märklig mix. Men när man nu är allt detta???
Men oberoende så löst och ledigt! 

12. Bästa sommarläsning? 

Ja, men...deckare? Vem läser liksom inte deckare på sommaren?
Kan i och för sig svara själv på det - resten av min familj. 
Men jag är nog en obotlig vän av bra deckare. 
Just NU skall jag stänga ner och krypa ner i sängen som finns här på 
glasverandan och ta en Malin Person-Giolito- deckare som sällskap. 

Inga kommentarer: