SOMMARKVÄLL


 Ett par veckor sedan jag varit på stugan och där jag lämnade en sent uppvaknad skogsträdgård så
hade nu det mesta i rabatterna tagit fart, och nästan gjort en riktig växtspurt. 
Trevligt! 

En nyanlagd trädgård ser alltid lite nakupelle ut den första sommaren innan växterna hunnit etablera sig
och börja växa in i varandra. Jag har varit generös med mängden plantor, 
men slösaktig behöver man ändå inte vara. Vissa nävor, 
och timjansorter vet jag sprider så snabbt på sig att det är ingen idé att
plantera lika tätt som jag gör med arter som tar lite längre tid på sig att breda ut sig. 

Hittills har hjortarna lämnat trädgården ifred. Jag har dock flitigt använt medlet Trico Garden på
varenda en nyplanterad planta. Antingen funkar medlet, eller så har hjortarna bara inte
haft vägarna förbi så här på sommaren? 
Nämnas bör att trädgården ändå ligger i det hjort-tätaste området i Finland. 

Går en sväng runt rabatterna och inser att jag behöver ta en första runda med
den eviga kampen mot ogräs. De kommer ohjälpligt, och just dessa första åren 
i en trädgård är det så viktigt att hålla dem borta så gott det går. 
När sedan rabatterna vuxit igen är det svårare för fröogräsen att gro,
och förhoppningsvis har man inte fått en invasion av rotogräs...

Det här är ändå en så liten plätt på jorden, så det skall mycket till att
jag inte skulle lyckas vinna den matchen. 

I holken intill stugknuten har flugsnapparparets ägg säkert kläckts. 
Hörs inte ljud än, men både mor och far flyger in och ut i holken. 
Inte med den frenesi som de kommer att göra det om ett tag när ungarna
växt till sig och är så där tonårshungriga. 

Men tillbaka till trädgården. Det mesta har som sagt tagit sig och ser bra ut
förutom det faktum att jag, som så många andra, inte sett skymten av 
de tulpanlökar jag grävde ner i höstas. Många säger det, att vintern varit 
svår för lökarna - i synnerhet de där lite mer exklusiva sorterna har inte gillat läget. 
Men lite överraskande så ser också mina stora allium-bollarna (nå, lökar även de) 
ut att inte riktigt orka krysta fram några bollar i år. Också bladverket är tanigt
och har redan börjat vissna, vilket de ju gör efter blomning, men nu saknas 
blomningen. Har en knopp på kommande och den är mager den med. 

Och bland det ätbara så ser det bra ut. Förutom grönkålen och palmkålen.
De vintersådde jag och det funkade finfint, planterade ut dem för två veckor sedan men
nu när jag kom ut till pallkragarna igen så var de nästan helt uppätna av jordloppor. 
Bara att rensa bort sk*ten. 
Alltid går det inte som i Strömsö - som förövrigt firar 20-års jubileum just detta veckoslut. 
Det trodde jag nog inte då de började, att ett finlandssvenskt feelgood-tvprogram skulle
leva och må bra så länge. Heja Strömsö! 

Inga kommentarer: