VINTERSÅDD


 Visst har jag under tidigare år hört om vintersådd, men har inte själv testat på det innan. 
Och för att vara ärlig så har jag till och med varit lite småskeptisk till det hela. 
Vet inte varför, men det har känts "fel" med att utsätta små frön för frost och kyla,
men det här funkar ju alldeles utmärkt. Mer än utmärkt! 

Mitt "experiment" innehåller egentligen två olika sorters vintersådd. 
Men vi tar dem i ordning. 

Det första jag sådde i år var kronärtskockan, utan större förhoppning att det skulle bli bra utan
tilläggsbelysning och att ha plantorna i ett fönster där endast kvällssolen kommer åt att lysa
kunde vara lite utmanande så där i slutet av februari.
Men kronärtskockan behöver få ta tid på sig. Och tid är ju i och för sig gratis. 

Sådde bara två frön och de grodde fint, växte också helt glatt, men var fasligt rangliga och veka. 
Då kom jag att tänka på ett tips som jag hört om gällande luktärter och tänkte testa samma
på kronärtskockan. 

Sådde också mina luktärter i god tid, eftersom de frön jag sådde för ett par år sedan
tog all världens tid på att gro, men de här, som jag faktiskt fått av en polsk samarbetspartner, 
grodde i ett nafs. Suck - det är just så här med växter, de gör lite som de vill...

Och det var då jag mindes knepet med plastpåsen! 
När luktärterna grott och kommit upp en bit (som pekfingret ungefär) så ställer
man dem i en plastpåse med öppningen öppen och för ut dem. Då var det
någon plusgrad på dagen, men frost på natten. Och de klarar sig hur bra som helst. 
Ränner inte iväg och blir rangliga utan stannar lite upp i växten, men blir stadigare. 

Tänkte att mina rangliga kronärtskocksplantor kanske skulle behöva samma 
härdning? Sagt och gjort - ut med dem också i en öppen plastpåse och samma 
fenomen, plantorna stannade upp i växten men blir tuffare och grövre hela tiden. 
Dessutom avhärdas de både mot vind och sol. 

Dessa har alltså grott inne och fått växa till sig inne, men så gjorde jag också en 
regelrätt vintersådd. Eller vårvintersådd. 
Sparade några tomat/vindruve/blåbärs-askar som hade hål i botten och sådde i dem. 
Köpte faktiskt en sådan där plastback med lock som skulle få agera "växthus". 
Det skulle ju vara logiskt att borra lufthål i locket, men fick tipset att göra det på backens
sidor istället så eventuellt regn eller snö inte skulle rinna in i backen och förorsaka en 
ödesdiger översvämning - det vill vi ju inte. 

Finns det snö, kan man lägga snö på sådden (inne i lådan) som får smälta i sinom tid, och på
det sättet naturligt bevattna sådden. 
Hade nog snö kvar på gården då jag sådde, men tänkte 
a) testa med att bara fukta ytan och se hur det funkar och 
b) det hade känts lite knasigt att gå ut på gården och bära IN snö för att ha den på balkongen. 
De flesta människor gör liksom tvärtom...hahahaaa. 
Inte för att jag bryr mig ett skvatt vad andra tänker, men det blev nu bara bekvämare såhär. 

Men ja, det jag sådde var palmkål och grönkål. Drivsallad och persilja. 
Så inget fancy speciellt. Ville bara liksom testa om det verkligen fungerar.
Och ja, nu har båda kålarterna grott och salladen ät rejält på gång. 
Endast persiljan, som nu är lite trög i starten har inte grott. 
Men det var att vänta. Och jag är glatt överraskad hur bra det gick! 
Nu slipper jag ha dessa sådder inne på det redan något fulla fönsterbrädet, och när
vintersåddens plantor vuxit sig stora nog för att skolas om, så är det säkert redan mer 
vår därute, så de kanske inte alls behöver komma in en sväng. 
Perfekt! 

Man lär sig nytt så länge man lever. 



Inga kommentarer: