VARDAGSLYX


Det där med vardagslyx är säkert lite olika för var och en. 
Med dessa bensinpriser börjar det verkligen vara en sann lyx att kunna
hoppa i bilen och åka någonstans lite utanför stan för att kolla in
flyttfåglar och även annars lite komma bort från vardagslunken. 

Inte så exotiskt med gäss på en åker, men stillar vårlängtan, 
det gör det i alla fall! 

Och känner att själv behöver jag inte så mycket mer. 
Däremot kände jag att det var läge att lite skämma bort den äldre sonen. 
Under årens lopp så har han till och ifrån haft skägg och nu igen inne
i en period av skägg på tillväxt, så tänkte passa på
och bjuda på en liten vardagslyxgrej. 


Lite utanför mitt kunskapsområde detta med skägg-accesoarer, men en kam
till skägget har han nu och då talat om. Skulle säkert funkat med vilken kam som helst
(hans uttryck) men det kan ju vara lite extra festligt med en äkta skäggkam? 
Och så det där vaxet. Har förstått att det är något han tidigare använt för han har tydligen en
rätt "spretig" skäggväxt, men vill hålla det i styr. Och det undrar jag inte alls om han alls
ärvt mina hårgener. Nu talar jag inte om skägg, men mina ögonbryn är bångstyriga som bara den.
Och det är hans fars också. Den sistnämnda håller sitt skägg kortkort och jag...ja, tar väl till pincetten
nu och då...(heheheh). 

 

Men ja, alltså doften på det där skäggvaxet är Helt Underbart! 
Undrar om inte gubben min också skall få en lite burk till födelsedagen. 
Inte för att han behöver till sitt korta skägg, men så jag kan dofta på det! 

Och så var texten på kam-lådan lagom lämplig. Grabben jobbar hårt på
att få sitt företag att få luft under vingarna, så helt säkert har han minst 99 andra bekymmer. 
Och då behöver ju skägget inte vara ett av dem. 

Vardagslyx. 

*

Nu skrev jag ju i förra inlägget att det skulle vara bra att rensa ut, och nu då skriver jag
om att skaffa vardags-lyxartiklar. Lite motstridigt kunde man tänka sig. 
Jag är ju på inget sett extrem i mitt minimalism-tänk och
tycker faktiskt att grejer som ger en glädje - även om de inte är något man inte kunde leva utan - 
kan försvara sitt varande. Det är mer de där grejerna som bara tar plats, men inte är vare sig till 
nytta eller lust som jag anser man kan skippa för ett enklare liv. 
Asketism är inte för en livsnjutare. 
Men att avstå från allt som inte får en att njuta av livet är eftersträvansvärt. 

Inga kommentarer: